PolarCool AB (publ) erhåller order från Skellefteå AIK

PolarCool har erhållit order om ett (1) PolarCap® System från Skellefteå AIK. Affären utgörs av ett hyresavtal som löper 24 månader från och med augusti 2019. Ordern är subventionerad men ger ett starkt signalvärde för PolarCool som tidigare kommunicerat att försäljning beräknas påbörjas andra halvåret 2019.

Under de senaste två säsongerna har flera lag i SHL och HockeyAllsvenskan använt PolarCap® System på prov och samtidigt dokumenterat effekterna. Skellefteå AIK är först ut med att placera en order på PolarCap® System i syfte att erbjuda samtliga spelare kylning för att lindra skadorna vid hjärnskakningar och kraftigare smällar mot huvudet.

Utöver kylsystemet omfattar ordern även ett startpaket med förbrukningsartiklar i form av kylmössor, isolering och kylmedium. Under avtalstiden kan förbrukningsartiklar generera ytterligare intäkter.

Skellefteås läkare Erkki Venälainen kommenterar;

-        Jag är glad att vi i Skellefteå AIK som förening fortsätter tillhandahålla PolarCap® System till våra spelare under de två kommande säsongerna. Då vi haft systemet i snart 3 år har vi på nära håll kunnat utvärdera produkten och såväl vi i det medicinska teamet som spelarna är fortsatt positiva till behandlingsmetoden. Vi hoppas nu på ett utvidgat samarbete inom SHL i denna fråga där vi tror att användandet av PolarCap® System kan vara en del i arbetet att komma tillrätta med hjärnskakningsproblematiken inom ishockeyn.

PolarCools VD Iman Ziai kommenterar;

-        Bolagets första avtal är onekligen en viktig milstolpe för oss, men framförallt har den ett värdefullt signalvärde då beställaren är ett utav lagen i SHL som de senaste säsongerna nyttjat PolarCap® System. Skellefteås läkarteam har haft stor och positiv erfarenhet av kylbehandlingen och ordern är ett kvitto på potentialen i produkten. Vår uppfattning är att Skellefteå ser allvarligt på hjärnskakningsproblematiken och läkarteamet arbetar aktivt kring frågor som berör spelarnas hälsa. Dialogen med Skellefteå har från start varit positiv och efter att de fått ta del av de senaste forskningen men även det preliminära resultatet av hjärnskakningsstudien känns det glädjande att de med handling visar att de tror på vår produkt.

Denna information är sådan information som PolarCool AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 mars 2019.

Iman Ziai – VD
+46 - 733 -99 23 17