PolarCool AB (publ) erhåller order från Ystad IF

PolarCool har ingått ett kommersiellt avtal med Ystad IF gällande ett (1) PolarCap® System. Avtalet är ett hyresavtal som löper över 24 månader från och med augusti 2021. Avtalet är subventionerat men ger ett starkt signalvärde där Ystad IF blir första handbollsklubb i Sverige att tillhanda hålla detta till samtliga elitlag i föreningen. Vidare planerar parterna att under hösten genomföra en klinisk studie på damspelare, en studie som kommer att kräva fler deltagande lag.

Ystad IFs, Daniel Jerrhag kommenterar;

-    Jag är glad och stolt att vi i Ystad IF som förening nu blir först i handbollssverige att tillhandahålla PolarCap® System till våra spelare. Vi hoppas nu på ett utvidgat samarbete inom Handbollsligan i denna fråga där vi tror att användandet av PolarCap® System kan vara en del i arbetet med att komma till rätta med problemen med huvudskador inom svensk handboll.

Ystad IF Anders Narsell, klubbchef kommenterar;

-    Med tanke på säsongen som gått där vårt herrlag ådragit sig hjärnskakning på samtliga tre målvakter ser vi ett stort värde i att hitta en produkt som kan minska risken för allvarliga konsekvenser av detta. Ett samarbete med PolarCool är starten på ett mer strategiskt arbete med att förebygga och behandla huvudskador inom handbollen.

PolarCools VD Erik Andersson kommenterar;

-    Bolagets första avtal inom handboll är onekligen en viktig milstolpe för PolarCool. Vår ambition är att påbörja en liknande resa som vi gjorde inom svensk hockey, som var i ett liknande läge som handbollen är nu vad gäller problem med huvudskador. I våra samtal med Daniel Jerrhag, som också är herrlandslagets läkare, var han tydlig gällande vikten av evidens där det starka kliniska resultatet från den publicerade studien inom hockey därför varit en avgörande faktor.

Denna information är sådan information som PolarCool AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 april 2021.