PolarCool AB (publ) offentliggör antalet uthyrda system 2022 samt utsikter för 2023

Medicinteknikbolaget PolarCool har under 2022 etablerat en installerad bas av 38 PolarCap® System i Europa. Det innebär att antalet installerade system fördubblats under året. Samtidigt bedömer bolaget att uthyrningen av nya system kommer att öka och i slutet av 2023 uppgå till 100-150 system. Intäkterna från 150 uthyrda system beräknas då täcka företagets kostnadsbas med nuvarande verksamhet. Dock räknar PolarCool med att uppnå FDA-godkännande under året vilket i så fall kommer att innebära en satsning på USA och därmed ökade kostnader.

-Under 2022 har vi sett en god ökning av antalet uthyrda system. Publiceringen av studien i Journal of Neurotrauma i oktober har lett till ett ökat intresse för PolarCap System och vår pipeline med nya potentiella kunder har ökat väsentligt. Detta i kombination med det betydande arbetet som lagts ner på marknadsbearbetning gör att vi har en positiv syn på vår tillväxt och en förväntan om ett ökat antal nya kunder. Samtidigt kommer våra kostnader att minska väsentligt när vårt eget kvalitetssystem godkänns, vilket beräknas ske under kvartal 3, 2023, säger Erik Andersson, Vd för PolarCool.

På bolagets hemsida publiceras en sammanfattning av förra årets marknadsexpansion och produktutveckling, samt bolagets syn på utvecklingen. Hela sammanfattningen finns som bilaga i detta pressmeddelande och på www.polarcool.se. Sammanfattningen berör bland annat följande punkter:

- Betydelsen av ny medicinsk evidens vid behandling med PolarCap System.

- De positiva finansiella aspekterna för klubbar som implementerar PolarCap System

- Nuläge gällande PolarCools försäljning och expansion i Europa

- Nya marknader för PolarCap System under 2023

- Den ökade uppmärksamheten kring problemen med hjärnskakningar

- Försäljningsmål och prognos

Denna information är sådan information som PolarCool AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 januari 2023.

PolarCool AB (publ) är ett medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer produkter inom idrottsmedicin. Bolaget fokuserar på behandling av hjärnskakning och upprepade huvudsmällar. PolarCool AB (publ) har sitt säte i Lund. Aktien är noterad på Spotlight Stock Market.