• PolarCool/

PolarCool AB (publ) presenterar förbättrade resultat från pilotstudien med SHL och HockeyAllsvenskan

PolarCool har i samarbete med Svenska Hockeyligan (SHL) och HockeyAllsvenskan bedrivit en studie under de tre senaste säsongerna, varvid PolarCap® System för behandling av hjärnskakning har utvärderats under tiden. Totalt har 12 lag medverkat i studien; interventionsgruppen har använt PolarCap® System och kontrollgruppen har utgjorts av spelare som inte fått behandling.

Syftet med den kliniska studien har varit att mäta symptomfrihet, för att följaktligen undersöka hur snabbt spelaren tar sig igenom den obligatoriska ”hjärntrappan” fram till återgång till spel. Hjärntrappan är en rehabiliteringsprocess med gradvis ökat aktivitet som varar i minst 6 dagar, där sista steget innebär fullt deltagande i träning eller match (så kallad Return To Play).

I april 2019 publicerade PolarCool resultat från dittills rapporterade fall i pilotstudien. Den 16 augusti offentliggjorde PolarCool att nyinkommen data ytterligare stärkte de preliminära resultaten som visade på signifikanta fördelar med kylning med PolarCap® System. Detta har medfört att ansvariga forskare ämnar göra en vetenskaplig publicering.

Nu har samtliga tillkommande data från föregående säsong erhållits och analyserats, och resultaten uppvisar med ännu större tydlighet att kylning med PolarCap® System har varit till fördel vid behandling av hjärnskakning. Totalt har 80 fall rapporterats i studien. Mediantiden för återgång till spel för de kylda spelarna var 7 dagar och för de som inte kylts 12 dagar. Resultaten är statistiskt säkerställda (p< 0,001).

Dessutom var fler spelare i kontrollgruppen (12 av 51; 24 %) borta från spel längre än 3 veckor jämfört med den kylda interventionsgruppen (2 av 29; 7%). Även dessa resultat är statistiskt säkerställda (p=0,028).

Denna information är sådan information som PolarCool AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 september 2019.

Iman Ziai – VD
+46 - 733 -99 23 17