PolarCool AB (publ) utser Erik Andersson till ny VD

PolarCool AB har tecknat anställningsavtal med Erik Andersson som ny verkställande direktör på PolarCool. Erik tillträder tjänsten omgående och tidigare tf VD Christian Strand återgår därmed till BrainCool AB och en tjänst som affärsutvecklare inom onkologi.

Erik Andersson har sedan han involverade sig i PolarCool har han på ett mycket framgångsrikt och förtroendeingivande sätt, etablerat bolagets produkt PolarCap System® inom svensk ishockey, i syfte att minska skador hos och påskynda rehabilitering av spelare som drabbats av hjärnskakning.

Styrelsens ordförande Martin Waleij kommenterar;

– Den nya styrelsen i bolaget har under sommaren utvärderat flera kandidater parallellt med upprättandet av en marknads- och finansieringsplan för bolaget.

-Det är ett naturligt steg att Erik nu tar över rollen som VD efter att under sin tid som affärsutvecklare gjort stort avtryck inom svensk ishockey och bidragit till avgörande framsteg för PolarCool. Att Erik har en lång professionell ishockeykarriär bakom sig samt även själv varit drabbad av hjärnskakningar, gör att han har djup förståelse för såväl marknaden som det stora medicinska behovet.

– Än mer avgörande faktor är att Erik visat stark drivkraft inom affärsutveckling och skapandet av en god klinisk grund för bolagets produkt, vilket är centralt när vi nu står inför en marknadslansering av PolarCap System. Med sin uppväxt i en företagarfamilj vet han garanterat vad han ger sig in i.

Erik Andersson är civilingenjör i teknisk fysik, samt B.Sc i matematisk statistik vid Umeå Universitet och tidigare elitspelare i ishockey i bl.a. Skellefteå AIK och Malmö Redhawks. Vidare är han verksam inom SICO – intresseorganisationen för svenska ishockeyspelare, där han även är mentor för spelare som drabbats av hjärnskador.

Inom kort kommer PolarCools nye VD Erik Andersson och styrelsens ordförande Martin Waleij att intervjuas av BioStock, med fokus på bolagets nya affärsplan som planeras att publiceras under första halvan av september.

Denna information är sådan information som BrainCool AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 september.

Martin Waleij –  Styrelsens ordförande