PolarCool finalist på Sports Technology Awards

Medicinteknikbolaget PolarCools behandlingsmetod för hjärnskakning, PolarCap® System, är en av finalisterna i Sports Technology Awards, en välrenommerad plattform för att uppmärksamma och belysa tekniska framsteg inom sport. PolarCap® System är nominerad i kategorin Sports and Exercise Medical.

PolarCool utvecklar produkten PolarCap® System som lindrar effekterna av hjärnskakning. De primära kunderna är idrottsklubbar och anläggningar inom ishockey, rugby, fotboll och handboll, men även andra sporter med förhöjd risk för hjärnskakning.

Sports Technology Awards (http://www.sportstechgroup.org/sports-technology-awards) som belönar och framhäver nyskapande innovativa framsteg inom sport, har valt ut PolarCool som en av finalisterna i kategorin Sports and Exercise Medical. Kategorin fokuserar på medicinsk och vetenskaplig teknik för övervakning, diagnostisering, behandling och rehabilitering av idrottare på alla nivåer. Det inkluderar områden som biomekanik, skadebedömning och förebyggande, medicinsk diagnostisk bildbehandling, proteser och hjälpmedel, rehabilitering, idrottsnäring och fysiologi, samt telemedicin och fjärrövervakning.

Bidrag kommer från över 30 länder på 5 kontinenter och representerar mer än 50 sporter. Sports Technology Awards får stor uppmärksamhet från den globala idrottsvärlden. Sedan september 2023 har mer 50 experter granskat alla bidrag. Prisutdelningen 2024 kommer att äga rum i London, där de mest framstående innovationerna inom sportteknik uppmärksammas. Att PolarCap® nominerats som finalist bland världsledande sportteknikmärken är ett viktigt erkännande, och ger viktig exponering. Erkännandet bekräftar PolarCools roll; en pionjär som lindrar effekterna för idrottare som drabbas av hjärnskakning.

PolarCools vd Erik Andersson kommenterar:

-Jag är stolt över Sports Technology Awards nominering av PolarCap®. Det ligger ett stort engagemang och hårt arbete bakom vår innovation. Nomineringen bekräftar betydelsen av vår ambition att möjliggöra behandlingen av hjärnskakning med PolarCap® för dagens och morgondagens idrottare över hela världen. Vi är hedrade över att anses vara bland de ledande inom kategorin sport- och träningsmedicin.