PolarCool gör insteg i brittiska ishockeyligan EIHL genom avtal med Cardiff Devils

Medicinteknikbolaget PolarCool AB (publ.) fortsätter att bredda marknadsnärvaron inom europeisk ishockey och tecknar det första avtalet med Cardiff Devils som spelar i British Elite Ice Hockey League – EIHL. Cardiff Devils kommer att inkludera PolarCap® System i sina rutiner för att hantera hjärnskakningar.

PolarCool utvecklar produkten PolarCap® System som lindrar effekterna av hjärnskakning. De primära kunderna är idrottsklubbar och anläggningar inom ishockey, rugby, fotboll och handboll, men även andra sporter med förhöjd risk för hjärnskakning.

PolarCool fortsätter framgångsrikt att etablera PolarCap® System inom europeisk professionell ishockey. Bolaget har idag en stark närvaro i ishockeyligor i Sverige, Tyskland, Schweiz, Finland, Danmark och Österrike. Inträdet i den brittiska högstaligan EIHL markerar ännu ett viktigt framsteg. Ligan innehåller sammanlagt tio lag från både Skottland, Wales och England. Cardiff Devils blir det första laget i ligan som kommer att inkludera PolarCap® System för behandling av sina spelare som drabbas av hjärnskakning

PolarCools VD Erik Andersson kommenterar:

-Jag är glad över att vi fortsätter bredda vår närvaro inom den europeiska ishockeyn. Den brittiska ligan är ytterligare en liga där kylbehandling kan göra stor nytta. Vi ser fram emot att fördjupa våra pågående dialoger med ytterligare klubbar både i den ligan och i övriga i Europa där vi redan finns. Min förhoppning är att fler kommer att ta rygg på alla de klubbar som vi idag samarbetar med i takt med att medvetenheten om behandlingens fördelar också fortsätter att öka.

Avtalet med Cardiff Devils innebär ett viktigt insteg på en ny marknad, även om den ekonomiska betydelsen av enskilda avtal är begränsad.