• PolarCool/

PolarCool och Love of the Game startar samarbete med fokus på hjärnskakningar inom sport

Medicinteknikföretaget PolarCool AB (publ) har startat ett samarbete med den brittiska organisationen Love of the Game för att tillsammans arbeta för att minska problemen som hjärnskakningar inom sport.

Love of the Game arbetar för att förena områdena idrott, teknik, vetenskap, akademi och näringsliv för att identifiera, investera i och implementera innovativa lösningar som kan mildra de negativa hälsoeffekterna för hjärnan till följd av huvudsmällar och slag i samband med sport. PolarCool kommer i och med samarbetet ges möjlighet att delta på Love Of The Games olika event. Inledningsvis Hackathon Demo Day i London i juni som är deras årliga event för selekterade innovationer. Samarbetet med Love Of The Games är också positivt för PolarCool då det visar att behandlingen med PolarCap® System har deras medicinska expertis stöd.

Organisationen har ett unikt nätverk av supportrar som representerar Storbritanniens stora idrotter, myndigheter, akademiska institutioner och näringsliv. Målsättningen är att öka medvetenhet samt finansieringen av forskning och utveckling av lösningar för att hjälpa till med förebyggande diagnos och behandling av huvudskador, hjärnskakning och relaterade problem. Organisationen stöds av den brittiska regeringen, samt intresseorganisationer - såsom Princess Charlene of Monaco Foundation - som alla har ett gemensamt intresse i att förebygga och behandla huvudskador inom idrotten.

Samarbetet är viktigt för båda parter eftersom både PolarCools och Love of the Games har ett gemensamt mål att skydda spelare och sport. Det ger också en utmärkt möjlighet för ökad uppmärksamhet för PolarCap® System som behandlingsmetod för hjärnskakning på den brittiska marknaden.

PolarCools VD Erik Andersson kommenterar;

-Jag är väldigt glad att vi kan samarbeta med Love of the Game i vår gemensamma strävan att förbättra säkerheten för idrottare. Jag ser fram emot att driva denna viktiga fråga tillsammans. Det stödjer också vår strategi att etablera PolarCap® System på den brittiska marknaden.

Love of the Games president Simon Shaw kommenterar;

-Potentialen för huvudkylning för att hjälpa spelare efter en huvudskada på ett snabbt, hanterbart sätt, är extremt intressant för Love of the Game-teamet. Jag skulle gärna ha använt denna typ av behandling under min aktiva karriär.

Love of the Games ordförande Laurence Geller CBE kommenterar;

-Att kunna tillhandahålla en enkel, prisvärd och effektiv teknologi för att mildra potentiella skador efter hjärnskakning är av yttersta vikt för spelare och lag inom alla sporter och på alla nivåer. Vi på Love of the Game ser fram emot att arbeta tillsammans med PolarCool för att påskynda detta uppdrag.

Om Love of the Game

Love of the Game (LOTG) är en organisation som arbetar för att minska hjärnskakningsrelaterade problem inom idrotten. LOTG har en lösningsbaserad utgångspunkt, utvecklar snabba handlingsbara teknologier som förebygger, diagnostiserar och behandlar huvudskador inom sport. För mer information besök; https://loveofthegame.org

Om Love of the Games president Simon Shaw

Simon Shaw MBE är en före detta professionell engelsk rugbyspelare där han under sin karriär spelade för Bristol, London Wasps och Toulon. Shaw spelade också för England 71 mellan 1996 och 2011 och valdes ut att representera The British and Irish Lions vid två tillfällen.