• PolarCool/

PolarCool säkrar sitt första avtal inom den europeiska ligan för amerikansk fotboll med Raiders Tirol

PolarCool AB (publ.) tar sitt första avtal inom amerikansk fotboll i Europa med det österrikiska laget Raiders Tirol för användning av PolarCap® System. Avtalet markerar ett strategiskt viktigt första insteg på den betydande marknaden för amerikansk fotboll.

PolarCool utvecklar produkten PolarCap® System som lindrar effekterna av hjärnskakning. De primära kunderna är idrottsklubbar och anläggningar inom ishockey, rugby, fotboll och handboll, men även andra sporter med förhöjd risk för hjärnskakning.

Raiders Tirol kommer att använda PolarCap® System för hjärnskakningsbehandling, vilket visar på klubbens fokus på spelarsäkerhet. Laget spelar i European League of Football (ELF) som är en professionell liga med 17 klubblag i åtta länder.

PolarCools VD Erik Andersson kommenterar:

-Vi är glada att kunna meddela vårt första avtal inom amerikansk fotboll genom partnerskapet med Raiders Tirol. Amerikansk fotboll är en sport med hög hjärnskakningsfrekvens, och vi ser en stor potential att kunna tillhandahålla PolarCap® System till många fler klubbar för att höja spelarsäkerheten inom sporten.

Marknaden för amerikansk fotboll är av stort intresse för PolarCool, enbart den amerikanska ligan NFL genererar ensamt över 15 miljarder dollar årligen och har miljontals deltagare på olika nivåer.

Avtalet med Raiders Tirol är strategiskt viktigt och ett genombrott på en ny marknad, även om den finansiella betydelsen av enskilda avtal är begränsad.

Erik Andersson –  VD PolarCool AB (publ.)

Om PolarCool AB (publ.)

PolarCool AB (publ.) är ett medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer produkter inom idrottsmedicin. Bolaget fokuserar på behandling av hjärnskakning och upprepade huvudsmällar. PolarCool AB (publ.) har sitt säte i Lund. Aktien är noterad på Spotlight Stock Market.