PolarCool sammanfattar sitt deltagande vid UEFA Medical Symposium

Medicinteknikbolaget PolarCools vd Erik Andersson och Head of Sports Marketing Jamie Bache deltog på det åttonde UEFA Medical Symposium på uppdrag av företaget, där de visade upp PolarCap® som en officiell eventpartner för över 250 av fotbollens ledande läkare.

Symposiet anordnades av UEFA och det tyska fotbollsförbundet (DFB) och temat var "Vikten av medicin i fotboll". Fokus var på den betydande utvecklingen av fotbollsmedicin under de senaste åren och dess avgörande roll i det moderna spelet.

Varje session som presenterades på symposiet var noggrant utvald av den medicinska kommittén och UEFA:s medicinska administration för att belysa den viktiga roll som medicin spelar i fotboll och hur olika lösningar kan gynna lag och sporten. Hjärnskakning var en viktig del av programmet och PolarCool fick en viktig möjlighet att demonstrera PolarCap System för nyckelpersoner inom europeisk fotboll.

PolarCools vd Erik Andersson kommenterar;

-Att UEFA väljer att prioritera problemet med hjärnskakningar inom fotbollen är en mycket viktig signal till sporten. I vår dialog med olika lagläkare inom den europeiska fotbollen kunde vi konstatera att det idag inte finns en etablerad akut behandling hjärnskakning när hjärnskakningar uppstår under träning och match. PolarCool har en stor potential att bli en del av de verktyg som nu etableras för att minska effekterna av en allt tuffare sport som där problemen med hjärnskakningar verkligen är på agendan.

PolarCool AB (publ) är ett medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer produkter inom idrottsmedicin. Bolaget fokuserar på behandling av hjärnskakning och upprepade huvudsmällar. PolarCool AB (publ) har sitt säte i Lund. Aktien är noterad på Spotlight Stock Market.