• PolarCool/

PolarCool stärker sin finansiella ställning genom brygglån om 1,8 MSEK med konverteringsrätt

I syfte att intensifiera pågående försäljningsarbete och strategiska affärsutvecklingsinitiativ har styrelsen för PolarCool AB ("PolarCool" eller ”Bolaget”) idag beslutat om att uppta ett brygglån om totalt 1,8 MSEK med konverteringsrätt.

PolarCools VD Erik Andersson kommenterar:

-Upptagandet av bygglånet ger oss finansiellt utrymme att fortsätta vår etablering på den europeiska marknaden. Vår unika produkt PolarCap® System används redan av flera av Europas ledande idrottsklubbar inom sporter med förhöjd risk för hjärnskakning såsom ishockey, rugby, fotboll och handboll. Vi ser nu ett ökande intresse för vår teknologi från såväl enskilda klubbar som idrottsligor.

Sammanfattning av villkor

• Styrelsen i Bolaget har idag beslutat att uppta ett brygglån om 1,8 MSEK, fördelat på ca 0,9 MSEK till Råsunda Kapitalförvaltning AB och 0,9 MSEK till Capono AB.
  • Brygglånet har en löptid om cirka 6 månader med förfallodag den 24 maj 2024.
  • Brygglånet löper med en ränta om 2 % per månad.
  • Brygglånet kan konverteras vid högst två tillfällen, inklusive upplupen ränta, från 2024-01-16 till aktier under löptiden. Konvertering ska ske till en teckningskurs som motsvarar 10 procent rabatt av den lägsta dagliga volymviktade genomsnittskursen under perioden 22 december 2023 – 10 januari 2024.

Bolaget avser att använda medlen från brygglånet för att stärka Bolagets likviditet för att intensifiera försäljningsarbetet och möjliggöra strategiska affärsutvecklingsinitiativ.

Denna information är sådan information som PolarCool AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 december 2023.