PolarCool tar hem ytterligare finskt hockeyavtal

Medicinteknikbolaget PolarCool AB (publ) fortsätter att etablera PolarCap System inom finsk hockey. Bolaget har ingått ett 2-årigt avtal med proffsklubben Rauman Lukko för användning av två stycken PolarCap System.

PolarCool utvecklar produkten PolarCap System som lindrar effekterna av hjärnskakning. De primära kunderna är idrottsklubbar och organisationer inom ishockey, rugby, fotboll och handboll.

Avtalet med Rauman Lukko är ett väsentligt steg i bolagets etablering på den finska hockeymarknaden. Tidigare under hösten tecknades det första avtalet med KalPa, också en proffsklubb i den finska ligan.  Avtalen är viktiga steg i PolarCools ambition att på sikt erhålla en ligalösning på den finska marknaden. Den ekonomiska betydelsen av avtalet är dock begränsad.

Den finska hockeyklubben Rauman Lukko spelar i den finska högsta ligan, Liiga. Avtalet med klubben gäller två stycken PolarCap System. Det möjliggör behandling för klubbens lag om de spelar samtidigt både på hemma- och bortaplan.

Rauman Lukkos medicinska chef, Dr Harri Hakkarainen kommenterar:

-Vi ser fram emot att kunna inkludera PolarCap System i våra rutiner för hjärnskakningar i samtliga våra elitlag, både hemma- och bortaplan. Vi prioriterar att ge våra spelare bästa möjliga förutsättningar för att lindra effekterna av hjärnskakningar.

PolarCools vd, Erik Andersson kommenterar:

-I linje med vår ambition att fortsätta etablera oss på den finska marknaden, är avtalet med Rauman Lukko en framgång. Att klubben dessutom önskar en lösning med två PolarCap System för att säkra tillgången till utrustningen för sina spelare både på hemma- och bortamatcher är en lösning som vi hoppas fler ska ta efter. På sikt är dock vår förhoppning att PolarCap System ska finnas tillgängligt på alla arenor.

PolarCool har redan byggt upp en stark position inom svensk hockey och har sedan 2019 ett ligaavtal med Svenska Hockey League, SHL. Under senare tid har bolaget även ingått flera avtal med europeiska hockeyklubbar.

PolarCool AB (publ) är ett medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer produkter inom idrottsmedicin. Bolaget fokuserar på behandling av hjärnskakning och upprepade huvudsmällar. PolarCool AB (publ) har sitt säte i Lund. Aktien är noterad på Spotlight Stock Market.