PolarCool tar hem ytterligare ishockeyavtal i Danmark

Medicinteknikföretaget PolarCool AB (publ) fortsätter att etablera PolarCap® System inom europeisk ishockey. Bolaget har tecknat ett tvåårigt kommersiellt avtal med danska toppklubben Rungsted Seier Capital.

PolarCool utvecklar produkten PolarCap® System som lindrar effekterna av hjärnskakning. De primära kunderna är idrottsklubbar och anläggningar inom ishockey, rugby, fotboll och handboll, men även andra sporter med förhöjd risk för hjärnskakning.

Rungsted Seier Capital som spelar i den danska högsta ligan, Metal Ligaen, blir nu det andra laget efter Sønderjyske att inkludera behandling med PolarCap® System i sin hjärnskakningshantering. Därmed har professionella lag i samtliga nordiska förstaligor tecknat avtal under senaste säsongen. Avtalet är strategiskt viktigt för företagets fortsatta etablering i ligan även om den ekonomiska betydelsen av enskilda avtal är begränsad.

Rungsted Seier Capital vd, Thomas Friberg kommenterar;

-Att prioritera våra spelares hälsa är en självklarhet för oss i Rungsted. Det är tillfredsställande att vi nu kommer att kunna tillhandahålla förbättrade möjligheter att akut behandla våra spelare om de drabbas av hjärnskakning.

PolarCools vd, Erik Andersson kommenterar;

-Genom avtalet med Rungsted försätter vi att etablera PolarCap som en pionjär produkt för behandling av hjärnskakning. Att ytterligare en toppklubb väljer att implementera behandlingen i sina rutiner visar på ett ökat erkännande för behandlingens påvisade kliniska effekt.

-Vi är nu inne i intensiv period marknadsmässigt då ishockey- och rugbyklubbar förbereder sig för den kommande säsongen. Vi ser därför framför oss fortsatta framgångar inom dessa segment i Europa.

PolarCool AB (publ) är ett medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer produkter inom idrottsmedicin. Bolaget fokuserar på behandling av hjärnskakning och upprepade huvudsmällar. PolarCool AB (publ) har sitt säte i Lund. Aktien är noterad på Spotlight Stock Market.