PolarCool tecknar avtal med det tyska boxningsförbundet över OS 2024

PolarCool AB (publ.) har tecknat ett avtal med det tyska boxningsförbundet (DBA) om användning av PolarCap® System under de olympiska spelen som hålls i Paris under 2024. Avtalet med boxningsförbundet är PolarCools första inom boxningssegmentet och markerar ett viktigt framsteg för Bolagets fortsatta expansion.

PolarCool utvecklar produkten PolarCap® System som lindrar effekterna av hjärnskakning. De primära kunderna är idrottsklubbar och anläggningar inom ishockey, rugby, fotboll och handboll, men även andra sporter med förhöjd risk för hjärnskakning.

Avtalet med det tyska boxningsförbundet innebär att det tyska boxningslandslaget kommer att ha tillgång till PolarCap® System inför och under OS i Paris 2024. Efter tävlingen är den gemensamma ambitionen att DBA ska teckna ett större avtal för att tillhandahålla PolarCap® System bredare inom tysk landslagsboxning.

Bolaget har nyligen gjort betydande framsteg inom olika sportsegment och säkrat avtal inom ishockey, rugby, amerikansk fotboll och fotboll. Boxningsmarknaden länge varit av stort intresse för PolarCool på grund av den höga förekomsten av hjärnskakning och huvudskador inom sporten.

PolarCools VD Erik Andersson kommenterar:

-I vår fortsatta expansion till nya marknadssegment är vi glada att kunna ingå vårt första avtal inom boxning. Det är särskilt glädjande att denna behandling kommer att ges vid de olympiska spelen, vilket skapar möjlighet för bredare exponering av produkten. Det finns ett stort behov av lösningar för problematiken med huvudskador inom boxning, och denna marknad har stor potential för PolarCool.

Avtalet med boxningsförbundet innebär ett viktigt insteg till ett nytt marknadssegment, även om den ekonomiska betydelsen av enskilda avtal är begränsad.