PolarCool tecknar avtal med Georgiens rugbylandslag

Medicinteknikföretaget PolarCool AB (publ) fortsätter sin expansion inom internationell rugby och tecknar avtal med Georgiens rugbylandslag. Partnerskapet ger det georgiska landslaget tillgång till PolarCap®-systemet under det kommande Rugby World Cup 2023 i Frankrike samt under den efterföljande rugbysäsongen.

PolarCool utvecklar produkten PolarCap® System som lindrar effekterna av hjärnskakning. De primära kunderna är idrottsklubbar och anläggningar inom ishockey, rugby, fotboll och handboll, men även andra sporter med förhöjd risk för hjärnskakning.

PolarCools partnerskap med Georgia Rugby är ytterligare en framgång på den internationella rugbymarknaden, där bolaget nyligen ingått ett samarbete med Rugby Australia. Båda nationerna kommer att tillhandahålla behandling med PolarCap® vid Rugby World Cup 2023. Avtalen ligger i linje med PolarCools övergripande strategi att introducera behandlingen på den internationella rugbymarknaden.

Georgiens landslag ses som en av utmanarna i det kommande världsmästerskapet. Avtalet är strategiskt viktigt, även om den ekonomiska effekten av enskilda avtal är begränsad, då det både ökar närvaron av PolarCap® inom toppen av professionell rugby samtidigt som det visar på engagemanget hos mindre rugbynationer att tillhandahålla hjärnskakningsbehandling till sina spelare trots potentiella resursbegränsningar.

PolarCools vd Erik Andersson kommenterar;

-Att säkra ytterligare ett avtal med ett internationellt rugbylag visar upp PolarCools positiva momentum inom professionella rugby. Avtalet visar på rugbymarknadens bredd och potential och att även mindre rugbynationer inser de medicinska fördelarna med PolarCap® .

Rugby-VM 2023 kommer att äga rum från 8 september till 28 oktober 2023 i olika städer runt om i Frankrike. Detta efterlängtade evenemang kommer att samla de 20 bästa elitrugbynationerna från hela världen, med över 500 spelare som alla tävlar om den prestigefyllda titeln.

PolarCool AB (publ) är ett medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer produkter inom idrottsmedicin. Bolaget fokuserar på behandling av hjärnskakning och upprepade huvudsmällar. PolarCool AB (publ) har sitt säte i Lund. Aktien är noterad på Spotlight Stock Market.