PolarCool tecknar avtal med tyska handbollsförbundet (DHB)

PolarCool AB (publ.) har ingått ett avtal med det tyska handbollsförbundet (DHB) för användning av PolarCap® System under OS i Paris 2024 och under de kommande två säsongerna. Avtalet med det tyska handbollsförbundet är PolarCools andra avtal för de olympiska spelen, efter att tidigare ingått avtal med det tyska boxningsförbundet.

PolarCool utvecklar produkten PolarCap® System som lindrar effekterna av hjärnskakning. De primära kunderna är idrottsklubbar och anläggningar inom ishockey, rugby, fotboll och handboll, men även andra sporter med förhöjd risk för hjärnskakning.

Det tyska laget kommer inledningsvis att ha tillgång till PolarCap®-systemet under hela sin OS-kampanj i Paris 2024 och därefter under de kommande två säsongerna, med målet att inkludera ytterligare PolarCap® System-enheter i tysk landslagshandboll.

DHB:s Chief Medical Officer, Dr. Philip Lübke, har varit viktig i förbundets beslut att inleda samarbetet med PolarCool. Dr. Lubke är också läkare för handbollslaget THW Kiel, som den senaste säsongen har använt PolarCap®. Han kommenterar:

-Jag är glad över att ha ett kraftfullt verktyg som PolarCap® System som möjliggör hjärnskakningsbehandling i det akuta skedet för mina spelare. Jag ser hanteringen av huvudskador och hjärnskakning som mycket viktigt, och jag ser fram emot att inkludera denna teknik i våra rutiner kring behandling av hjärnskakningar.

PolarCools vd, Erik Andersson, kommenterar:

-Avtalet med det tyska handbollsförbundet är en viktig framgång. Tyskland är en framträdande handbollsnation och det tyska förbundet är en av de ledande aktörerna inom internationell handboll. Det är också glädjande att behandlingen kommer att tillhandahållas av DHB vid de olympiska spelen.

Handbollsmarknaden är en prioriterad marknad för PolarCool på grund av den höga förekomsten och svårighetsgraden av hjärnskakning och huvudskador inom sporten, särskilt bland målvakter.

Avtalet med DHB är en strategisk introduktion till ett nytt geografiskt marknadssegment, även i det ekonomiska värdet av enskilda avtal är begränsat. PolarCool kommunicerade nyligen också ett avtal med tyska boxningsförbundet. (länk till pressrelease 23 juli)