PolarCool tecknar första avtalet i English Championship med rugbylaget Doncaster Knights

PolarCool AB (publ) har tecknat ett tvåårigt avtal med det engelska Championship rugbylaget, Doncaster Knights, för användning av PolarCap® System. Avtalet markerar PolarCools inträde i den brittiska andraligan, English Championship.

PolarCool utvecklar produkten PolarCap® System som lindrar effekterna av hjärnskakning. De primära kunderna är idrottsklubbar och anläggningar inom ishockey, rugby, fotboll och handboll, men även andra sporter med förhöjd risk för hjärnskakning.

Avtalet med Doncaster Knights representerar ett viktigt insteg i den engelska andraligan i rugby. Trots begränsade ekonomiska förutsättningar i de lägre ligorna visar avtalet med Doncaster Knights att klubbar även på denna nivå väljer att prioritera möjligheten att tillhandahålla behandling med PolarCap®. Det belyser deras vilja att adressera hjärnskakningsproblematiken och engagemang att jobba med spelarnas säkerhet.

PolarCools vd Erik Andersson kommenterar:

-Vi är glada över att samarbeta med Doncaster Knights och introducera PolarCap® i the English Championship. Avtalet visar vårt gemensamma engagemang för spelarnas säkerhet och välbefinnande. Tillsammans med klubben kan vi möjliggöra akut behandling för Doncaster Knights spelare som drabbas av hjärnskakning.

Sir Ian McGeechan, Doncaster Knights chef för Rugby, har varit den drivande kraften i klubben för införandet av behandling med PolarCap®. Sir Ian McGeechan är en välkänd figur inom rugby, känd för sin framgångsrika tränarkarriär med de brittiska och irländska lejonen, såväl som för sin omfattande erfarenhet och bidrag till sporten.

Avtalet med Doncaster Knights är strategiskt värdefullt även om den ekonomiska betydelsen av enskilda avtal är begränsad.

Erik Andersson –  VD PolarCool AB (publ.)

Om PolarCool AB (publ.)

PolarCool AB (publ.) är ett medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer produkter inom idrottsmedicin. Bolaget fokuserar på behandling av hjärnskakning och upprepade huvudsmällar. PolarCool AB (publ.) har sitt säte i Lund. Aktien är noterad på Spotlight Stock Market.