PolarCool tecknar första rugbyavtalet i den franska andra divisionen

Medicinteknikbolaget PolarCool AB (publ.) har ingått ett avtal med franska Pro D2 rugbyklubben, Provence Rugby, för användning av PolarCap® System. Det är PolarCools första avtal i den franska andradivisionen, Pro D2, och är ett viktigt framsteg för Bolagets etablering inom fransk rugby.

PolarCool utvecklar produkten PolarCap® System som lindrar effekterna av hjärnskakning. De primära kunderna är idrottsklubbar och anläggningar inom ishockey, rugby, fotboll och handboll, men även andra sporter med förhöjd risk för hjärnskakning.

PolarCool har nyligen gjort betydande framsteg på den internationella rugbymarknaden och inom fransk topprugby. Bolaget har idag befintliga avtal med totalt sju professionella rugbyklubbar i den franska högsta ligan Top 14. Avtalet med Provence Rugby markerar en strategisk introduktion av PolarCap® System i den franska andraligan. Rugbyklubben kommer att använda PolarCap® under resten av säsongen i en första utvärderingsperiod. Målet är att fortsätta med ett två-årigt avtal kommande säsong.

PolarCools vd Erik Andersson kommenterar:

-I vår fortsatta etablering på den franska rugbymarknaden är det nu glädjande att vi har tecknat vårt första avtal i den franska andraligan. Att det finns ett stort behov av lösningar för problematiken med huvudskador inom rugby märks tydligt. Vi ser fortsatt stor potential på den franska rugbymarknaden.

Pro D2 är den näst högsta rugbyligan i Frankrike och innehåller 16 klubbar från hela landet. Avtalet med Provence Rugby är strategiskt viktigt, även om den ekonomiska betydelsen av enskilda avtal är begränsad.

Erik Andersson –  VD PolarCool AB (publ.)

Om PolarCool AB (publ.)

PolarCool AB (publ.) är ett medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer produkter inom idrottsmedicin. Bolaget fokuserar på behandling av hjärnskakning och upprepade huvudsmällar. PolarCool AB (publ.) har sitt säte i Lund. Aktien är noterad på Spotlight Stock Market.