PolarCool tecknar nytt avtal i franska rugbyligan med storklubben Racing 92

Medicinteknikbolaget PolarCool AB (publ) fortsätter att etablera PolarCap® System inom professionell rugby. Bolaget har tecknat ett strategiskt avtal med franska Topp14-giganten Racing 92 för användandet av PolarCap® System.

PolarCool utvecklar produkten PolarCap System som lindrar effekterna av hjärnskakning. De primära kunderna är idrottsklubbar och anläggningar inom ishockey, rugby, fotboll och handboll. Avtalet med Racing 92 har ett stort strategiskt värde för bolagets etablering inom professionell rugby, även om den ekonomiska betydelsen av enskilda avtal är begränsad.

PolarCool har på senare tid tecknat flera viktiga avtal med rugbyklubbar i både Frankrike och Storbritannien. Sedan tidigare har bolaget avtal med Top14-klubben Stade Français och nyligen skrevs kontrakt med den engelska proffsklubben London Irish.

Racing 92 är en av de stora klubbarna inom fransk rugby med en av världens bästa laguppställningar. Förutom nationella framgångar, tävlar klubben även regelbundet i European Rugby Champions Cup, där man så sent som 2019/2020 slutade på andra plats.

PolarCool:s Vd, Erik Andersson, kommenterar:

-Att fortsätta etablera PolarCap System på den europeiska rugbymarknaden är ett av våra primära mål. Franska Top14 är den ledande och finansiellt starkaste rugbyligan i världen och avtalet med Racing 92 är en viktig och stort strategiskt steg framåt. Avtalet visar på ett ökat intresse för PolarCap System från professionella rugbyklubbar i Europa.

PolarCool AB (publ) är ett medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer produkter inom idrottsmedicin. Bolaget fokuserar på behandling av hjärnskakning och upprepade huvudsmällar. PolarCool AB (publ) har sitt säte i Lund. Aktien är noterad på Spotlight Stock Market.