PolarCool växer i HockeyAllsvenskan – IK Oskarshamn tecknar avtal

Medicinteknikbolaget PolarCool AB (publ.) fortsätter att etablera PolarCap® System inom svensk ishockey och tecknar ett treårigt avtal med IK Oskarshamn. Klubben blir därmed den tredje i den svenska andraligan, HockeyAllsvenskan, som inkluderar behandling med PolarCap® System i sina hjärnskakningsrutiner

PolarCool utvecklar produkten PolarCap® System som lindrar effekterna av hjärnskakning. De primära kunderna är idrottsklubbar och anläggningar inom ishockey, rugby, fotboll och handboll, men även andra sporter med förhöjd risk för hjärnskakning.

PolarCool fortsätter framgångsrikt att stärka sin närvaro både i de europeiska toppligorna och på hemmamarknaden. Bolaget har sedan tidigare ett starkt fäste i den svenska förstaligan SHL. Genom avtalet med IK Oskarshamn stärker PolarCool nu också sin position i den svenska andraligan HockeyAllsvenskan, där IF Björklöven och Kalmar HC redan är befintliga användare.

IK Oskarshamn:s sportchef Oscar Alsenfeldt kommenterar;

-På inrådan av vår lagläkare har vi valt att prioritera att tillhandahålla PolarCap® System till våra spelare, ifall de drabbas av hjärnskakningar. Jag har personligen sett vad denna skada kan innebära för individer i form av långvarig frånvaro och även avslutade karriärer. Alla hjälpmedel som kan minska risken att drabbas långvariga konsekvenser är därför självklart välkomna.

PolarCool:s vd Erik Andersson kommenterar;

-Det är glädjande att IK Oskarshamn väljer att inkludera PolarCap® System i sina rutiner kring behandling av hjärnskakningar. Att erbjuda PolarCap® System på alla nivåer inom idrotten är en del i PolarCools långsiktiga strategi. Den ökade etableringen i den svenska andraligan är ett kvitto på detta och visar på marknadspotentialen för produkten.

HockeyAllsvenskan är den näst högsta hockeyligan i Sverige och består sammanlagt av 14 lag. Avtalet med IK Oskarshamn är strategiskt viktigt, även om den ekonomiska betydelsen av enskilda avtal är begränsad.