PolarCool växer i HockeyAllsvenskan – ligaettan MoDo Hockey tecknar avtal

Medicinteknikbolaget Polar Cool AB (publ) fortsätter att etablera PolarCap® System inom svensk hockey. Bolaget har tecknat ett tvåårigt avtal med ytterligare en klubb i HockeyAllsvenskan, topplaget Modo Hockey.

PolarCool utvecklar produkten PolarCap® System som lindrar effekterna av hjärnskakning. De primära kunderna är idrottsklubbar och anläggningar inom ishockey, rugby, fotboll och handboll, men även andra sporter med förhöjd risk för hjärnskakning.

Bolaget har på senare tid landat flertalet strategiska avtal ute i Europa samtidigt som man breddat sin närvaro på hemmamarknaden. I HockeyAllsvenskan har PolarCool sedan tidigare avtal med topplagen IF Björklöven och Västerås IK i HockeyAllsvenskan. Avtalet med MoDo Hockey är strategiskt viktigt för bolagets fortsatta etablering i ligan, även om den ekonomiska betydelsen av enskilda avtal är begränsad.

MoDo Hockeys sportchef Henrik Gradin kommenterar;

-Tillsammans med vår lagläkare och fysioterapeut har vi utvärderat den vetenskapliga evidensen för PolarCap. Vi ser nu fram emot att inkludera behandlingen i våra rutiner kring hjärnskakningar och kommer även göra behandlingen tillgänglig för vårt dam-, J20 och J18 lag.

PolarCool:s vd Erik Andersson kommenterar;

-Det är glädjande att MoDo Hockey väljer att inkludera PolarCap System i sina rutiner kring behandling av hjärnskakningar. Att erbjuda PolarCap System alla nivåer inom idrotten är en del i PolarCools långsiktiga strategil. Idag har vi en ligalösning med SHL och det är positivt att flera klubbar i HockeyAllsvenskan går samma väg. Ett brett stöd på klubbnivå är en förutsättning för en ligalösning.

PolarCool AB (publ) är ett medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer produkter inom idrottsmedicin. Bolaget fokuserar på behandling av hjärnskakning och upprepade huvudsmällar. PolarCool AB (publ) har sitt säte i Lund. Aktien är noterad på Spotlight Stock Market.