PolarCool växer i schweizisk hockey – HC Thurgau tecknar

Medicinteknikbolaget PolarCool AB (publ.) har tecknat avtal med HC Thurgau för användning av PolarCap® System. Ishockeylaget som spelar i den schweiziska andradivisionen Swiss League blir därmed det första laget i ligan som adderar behandlingsmetoden i sina rutiner för att hantera hjärnskakningar.

PolarCool utvecklar produkten PolarCap® System som lindrar effekterna av hjärnskakning. De primära kunderna är idrottsklubbar och anläggningar inom ishockey, rugby, fotboll och handboll, men även andra sporter med förhöjd risk för hjärnskakning.

PolarCool har framgångsrikt etablerat PolarCap® System inom europeisk toppishockey med befintliga avtal i samtliga större ishockeyligor såsom SHL (Sverige), Liiga (Finland), DEL (Tyskland) och National League (Schweiz). Utöver dessa toppligor finns en bred marknad för PolarCap® även i de lägre divisionerna vilket avtalet med HC Thurgau, som spelar i den schweiziska andraligan Swiss League, visar på. Klubben kommer att använda PolarCap® System under en första utvärderingsperiod, med möjlighet till att fortsätta med ett tvåårigt kommersiellt avtal.

PolarCools VD Erik Andersson kommenterar:

-Jag är glad att vi fortsätter att etablera PolarCap® på alla nivåer inom europeisk ishockey. Vi ser framför oss att behandlingen ska användas i både i de högsta- och lägre divisionerna. Min förhoppning är att fler klubbar kommer att välja att tillhandahålla behandlingen i takt med att medvetenheten om behandlingens fördelar fortsätter att öka.

Swiss League är den näst högsta ligan inom schweizisk ishockey och innehåller sammanlagt 10 lag. Avtalet med HC Thurgau är strategiskt viktigt, även om den ekonomiska betydelsen av enskilda avtal är begränsad.