Svenska mästarna Skellefteå AIK Hockey förlänger avtalet för PolarCap till 2027

PolarCool AB (publ.) har förlängt avtalet med det svenska mästarlaget Skellefteå AIK Hockey med ytterligare tre år till 2027. Den svenska ishockeyjätten har använt PolarCap® System sedan 2016 och idag är akut behandling av spelare som drabbats av hjärnskakningar standard i klubbens medicinska rutiner.

PolarCool utvecklar produkten PolarCap® System som lindrar effekterna av hjärnskakning. De primära kunderna är idrottsklubbar och anläggningar inom ishockey, rugby, fotboll och handboll, men även andra sporter med förhöjd risk för hjärnskakning.

Skellefteå AIK var en av de första svenska klubbarna som deltog i det inledande forskningsprojektet kring PolarCap® som startades i samarbete med SHL redan 2016. Med egna positiva erfarenheter av akut kylbehandling av spelare i klubben som drabbats av hjärnskakning i kombination med det robusta forskningsresultatet har PolarCap® System sedan dess varit en given del i klubbens hantering av hjärnskakningar.

Skellefteå AIK:s General Manager Erik Forssell kommenterar:

-Som arbetsgivare känns det självklart att ta till vara på bra möjligheter till förbättrad vård för våra spelare. Tillsammans med vårt medicinska team under ledning av dr Karin Granberg är jag mycket glad över att det idag finns goda möjligheter att akut behandla våra spelare om de drabbas av hjärnskakningar. PolarCap® System är en viktig del av våra medicinska rutiner.

Skellefteå AIK:s assisterande lagkapten Pär Lindholm kommenterar:

-Som assisterande lagkapten är jag tacksam att spela i en klubb som genom handling tydligt visar att man värnar om oss spelare. Att läsa om spelare som drabbas av långvariga problem på grund av hjärnskakning är ledsamt. Därför känns det tryggt att veta att Skellefteå AIK väljer att prioritera vår säkerhet och välmående. Glädjande kan jag konstatera att vi under mina år i klubben inte haft en enda spelare som drabbats av långtidsfrånvaro på grund av hjärnskakning.

PolarCools VD Erik Andersson kommenterar:

-Jag gläds åt att en mästarklubb som Skellefteå AIK förlänger avtalet med PolarCool. Det är mycket positivt att klubben värnar om sina spelares välmående och hälsa. Klubben präglas av nyfikenhet och vilja att utveckla sin verksamhet, bland annat genom att addera ny teknik. Jag är övertygad om att dessa egenskaper har varit en stor anledning till att Skellefteå AIK varit en de mest framgångsrika klubbarna inom svensk hockey under den senaste tioårsperioden.

Avtalet med Skellefteå AIK är strategiskt viktigt, även om den ekonomiska betydelsen av enskilda avtal är begränsad.