Tyska hockeyklubben Adler Mannheim förnyar sitt avtal för PolarCap® System

Deutsche Eishockey Liga (DEL) laget Adler Mannheim har framgångsrikt använt PolarCap® under de tre senaste säsongerna för behandling av spelare som drabbats av hjärnskakning. Klubben väljer därför att förnya sitt avtal för PolarCap® System till och med 2024.

PolarCool utvecklar produkten PolarCap® System som lindrar effekterna av hjärnskakning. De primära kunderna är idrottsklubbar och anläggningar inom ishockey, rugby och handboll, men även andra sporter med förhöjd risk för hjärnskakning. PolarCool har nyligen landat flera strategiska avtal i Frankrike och Storbritannien och avtalet med Adler Mannheim har strategisk betydelse för en framtida expansion i Tyskland.

Adler Mannheim spelar i Deutsche Eishockey Liga (DEL), den högsta ishockeyligan i Tyskland.  Klubbens sportchef Jan-Axel Alavaara kommenterar:

- Tillsammans med vår lagläkare, neurologen Oliver Lanczik, har jag utvärderat användningen av PolarCap®. Vi är mycket nöjda och överens om att fortsätta samarbetet med PolarCool. Vår klubb kommer också att rekommendera företrädare för DEL, vår liga, att arbeta för ett ligaavtal där PolarCap® görs tillgängligt för alla spelares säkerhet på alla DEL-arenor.

PolarCools VD Erik Andersson kommenterar:

- Adler Mannheim är ytterligare ett exempel på kunder som väljer att förlänga sitt avtal för PolarCap® System. Vi ser nu ett allt större antal kunder som går in i en andra avtalsperiod. Det är ett kvitto på det värde vi skapar för våra kunder. Adler Mannheim är dessutom en av storklubbarna inom tysk hockey och en föregångare inom många områden. Att de aktivt förespråkar en ligalösning underlättar givetvis vårt arbete för att få en sådan lösning på plats.

PolarCool har ett avtal med Svenska Hockey League (SHL) och siktar på att fortsätta skapa liknande lösningar inom europeiska ishockeyligor, exempelvis DEL.