Mobilen blir sjökortsnavigator

Report this content

Pressmeddelande från 88 Degrees North AB Svenska 88 Degrees North AB börjar leverera sin sjökortsnavigator för mobiltelefoner lagom till att Volvo Ocean Race gör sina stopp i Marstrand och Göteborg. Med den integrerade GPS, som finns i mobiltelefoner, förvandlar företagets mjukvara 88 SEA mobilen till en komplett sjökortsnavigator med en rad unika extrafunktioner.

88 SEA är det senaste inom sjöfartsnavigation - en mjukvara som användaren laddar ner till sin mobiltelefon tillsammans med sjökorten. Att både mjukvara och sjökort finns sparade på telefonen gör att användaren inte behöver ha mobiltäckning för att navigera på sjön utan endast GPS-anslutning. Detta medför i sin tur att 88 SEA inte kostar något att använda. Skulle användaren byta eller tappa telefonen flyttas licensen över till den nya telefonen. Användaren köper således en livstidslicens. Först ut att använda navigatorn är de kunder som gjorde sina beställningar i samband med båtmässan Allt för sjön. ”Men nu finns 88 SEA tillgänglig för alla när båtsäsongen startar”, säger Tobias Ärnekvist, vid Göteborgs-företaget 88 Degrees North AB. ”Priset för mjukvaran inklusive ett sjökortsområde är 2 500 kr och ytterligare områden kostar 500 kr per styck”. 88 SEA fungerar på SonyEricsson- och Nokia-telefoner med inbyggd GPS-mottagare samt på Samsung Omnia HD. Det enda undantaget är SonyEricsson X1 som är en Windows-telefon. ”88 SEA används tillsammans med Sjöfartsverkets vektoriserade sjökort och innehåller de standardfunktioner som traditionella sjökortsnavigatorer har, men har även nya innovativa lösningar”, säger Tobias Ärnekvist. ”Användaren kan till exempel planera sin rutt i förväg och spara den för senare bruk samt dela med sig av sina positioner och rutter till andra”. 88 Degrees North AB kompletterar sin egen försäljning på www.88degreesnorth.com med partners för att snabbt nå en stor kundkrets.

Taggar: