24 av 25 förbundsområdesordföranden i Polisförbundet: Polisförbundet måste stå enade mot arbetsgivaren!

Polisförbundet måste stå enade mot arbetsgivaren. Det är viktigare än någonsin eftersom det nya arbetstidsavtalet feltolkas av arbetsgivaren på flera håll i landet. Att uppmana medlemmarna att manifestera mot sin egen organisation är förödande för alla utom för arbetsgivaren. Det skriver 24 av 25 förbundsområdesordföranden i Polisförbundet* i ett gemensamt uttalande.

Polisförbundet är en demokratisk organisation. Det innebär att vi fattar beslut genom omröstningar. Precis som i riksdagen och i andra demokratiska organisationer går vi på majoritetens linje. Det är ingen skillnad om det är 51 procent som har röstat ja till en fråga eller om det är 99 procent.

Nu arrangerar Polisförbundet i Stockholm en demonstration mot sitt eget förbund. Det är oklokt och olyckligt. De som vinner på detta är bara arbetsgivaren, eftersom vårt förbund försvagas. De som förlorar är landets poliser och deras fackförbund. De som ligger bakom det här skadar sina egna kollegor. Det är allvarligt.

Vår uppmaning är därför att alla i Polisförbundet ska rikta kraften åt rätt håll. Det är motparten vi ska rikta uppmärksamheten mot. Det är det enda sättet om vi ska lyckas förhandla fram arbetstider där hänsyn tas till både polisernas arbetsmiljö, individens möjlighet till inflytande och verksamheten.

Jonas Nimborn, ordförande Polisförbundet i Blekinge Kent Billqvist, ordförande Polisförbundet Gotland Sara Halvarsson, ordförande Polisförbundet Dalarna Ingrid Ljunggren, ordförande Polisförbundet Halland Mats Johansson, ordförande Polisförbundet Kalmar Gudhrun Unogård, ordförande Polisförbundet Gävleborg Sven-Erik Svensson, ordförande Polisförbundet i Jämtland Hanna Englén, ordförande Polisförbundet i Jönköpings län Hans Björkman, ordförande i Polisförbundet Kronoberg Björn Lundberg, ordförande Polisförbundet Norrbotten Stefan Wickberg, ordförande Polisförbundet Värmland Roy Cederbäck, Polisförbundet Västmanland Sofia Ask, ordförande Polisförbundet Rikspolisstyrelsen Lars-Håkan Skoog, ordförande Polisförbundet Södermanland Susanne Persson, ordförande Polisförbundet Skåne Gunnar Elrud, ordförande Polisförbundet Uppsala Per-Åke Hammarnäs, ordförande Polisförbundet Västra Götaland Kenneth Fahlesson, ordförande Polisförbundet Västerbotten Carina Ytterström, ordförande i Polisförbundet Västernorrland Anders Sjöberg, ordförande Polisförbundet i Örebro Thomas Agnevik, ordförande Polisförbundet Östergötland Susanne Larsson, ordförande Polisförbundets studerandeförbundsområde i Umeå Ola Olsson, ordförande Polisförbundets studerandeförbundsområde i Solna Jörgen Anderson, ordförande studerandeförbundsområde i Växjö

För kontakt med någon av förbundsområdesordförandena: Gå in på www.polisforbundet.se/förbundsområden

För ytterligare information kontakta: Anna Erhardt, press- och informationsansvarig, Polisförbundet Tfn: 0709-42 99 85, 08-676 97 32

* Polisförbundet har 25 förbundsområden. Tre är studerandeförbundsområdena och övriga 22 motsvarar polismyndigheterna och Rikspolisstyrelsen. Studerandeförbundsområdena har inte röstat om avtalet. Förbundsområde Stockholm och Västra Götaland rekommenderade förbundsstyrelsen att säga nej till avtalen, men av två skilda skäl.