Bloggande polis får behålla jobbet

Den polisman som på sin fritid bloggade om sitt jobb friades av Arbetsdomstolen och får behålla sitt arbete. Polilsförbundet som drivit ärendet vann därmed en prinicipiellt viktig seger över arbetsgivaren då domstolen slår fast att poliser har lika grundlagsskydd till yttrandefrihet som andra offentliganställda.

2010 valde arbetsgivaren att avskeda den bloggande polisen med anledning av det han skrivit på sin blogg. Ärendet prövades i Polisens personalansvarsnämnd som beslutade om avsked. Polisförbundet har därefter drivit ärendet vidare till Arbetsdomstolen.

-  Vi är mycket nöjda över utslaget i Arbetsdomstolen. Domen visar att poliser har lika grundlagsskyddade rättigheter som andra offentliganställda, säger Lena Nitz, polisförbundets ordförande.

- Det är en viktig principiell fråga då poliser i många andra sammanhang prövas hårdare än andra medborgare och yrkesgrupper. Detta med all rätt men samhällets demokratiska principer måste gälla även för poliser.

Polisförbundet valde att driva frågan för att få ett klargörande om arbetsgivarens rätt att ingripa mot en polis som utövar sin rätt till yttrandefrihet på fritiden och om vad som gäller för polisers rätt till yttrandefrihet på fritiden.

Mer information:
Lena Nitz
Ordförande Polisförbundet

Kontaktperson:
Elizabeth Zaar
Press-och opinionsansvarig
0703- 99 86 00

Polisförbundet är ett fackförbund som organiserar de flesta yrkesverksamma poliser i Sverige. Vi har ca 20 500 aktiva medlemmar vilket inkluderar studerande vid polisutbildningarna. Dessutom har pensionerade poliser möjlighet att vara medlemmar i Polisförbundet. Cirka 1 300 förtroendevalda och 25 anställda arbetar med att skapa goda arbetsvillkor för medlemmarna genom medlemsservice, förhandlingar och påverkan av beslutsfattare på olika nivåer.