Första mötet med nationell samling för polisyrket

Idag möttes Polisförbundet, Polismyndigheten och regeringen i det första mötet inom ramen för nationell samling för uppvärdering av polisyrket. På mötet diskuterades bland annat polisens arbetsvillkor och fortsatta kompetensförsörjning.

- Det här var det första mötet där vi lagt ramarna för en längre process. Det är viktigt att regering och parterna kan redovisa gemensamma åtgärder för att stärka polisen. Frågor kring hur polisyrket kan bli mer attraktivt och polisarbetet mer effektivt är centrala områden för det fortsatta arbetet inom nationell samling.

Det säger inrikesminister Anders Ygeman, rikspolischef Dan Eliasson och fackförbundsordförande Lena Nitz i ett gemensamt uttalande.

Kontakt:
Kristina Mäler
Pressekreterare Polisförbundet

Om Polisförbundet
Polisförbundet är ett fackförbund som organiserar de flesta yrkesverksamma poliser i Sverige. Vi har cirka 20 500 aktiva medlemmar vilket inkluderar studerande vid polisutbildningarna. Dessutom har pensionerade poliser möjlighet att vara medlemmar i Polisförbundet.

Cirka 1 300 förtroendevalda och 30 anställda arbetar med att skapa goda arbetsvillkor för medlemmarna genom medlemsservice, förhandlingar, administration, förvaltning, information samt opinionsbildning och påverkan av beslutsfattare på olika nivåer.