Kortare utbildning leder till färre poliser i yttre tjänst

Report this content

Polisarbete i yttre tjänst tillhör de tyngsta och svåraste arbetsuppgifterna inom polisen. En färsk undersökning* som Polisförbundet presenterar idag visar att 14 av 21 polismyndigheter vill att de nya poliserna ska bli tryggare i sin yrkesroll innan de kastas ut i den ordinarie polisverksamheten. Man har därför infört en "sjätte termin" eller stödjande åtgärder. Samtidigt har regeringen aviserat att de funderar på att korta polisutbildningen.

- Risken är stor att regeringen inte når målet om fler poliser i yttre tjänst, att de mjuka frågorna plockas bort från utbildningen samtidigt som vi attraherar fel målgrupper.

Av undersökningen framkommer också att Polismyndigheterna anser att de nyblivna poliserna saknar kunskaper i mjuka frågor som etik och brottsofferbemötande. 17 av 21 polismyndigheter tycker att aspiranterna behöver fördjupade kunskaper i etik. 14 polismyndigheter vill att polisutbildningarna ska utbilda ännu mer i brottsofferbemötande:

- Om utbildningen ska kortas måste man fundera över vad som ska plockas bort. Det går inte att bortse ifrån att en polis måste kunna lagen, köra utryckningsfordon och hantera vapen. Risken är därför stor att det är de mjuka frågorna, som i slutändan skapar trygga och humana poliser, som plockas bort, avslutar Karlsen.

Undersökningen i korthet: Polismyndigheter som infört en sjätte termin: Dalarna Kalmar Kronoberg Skåne Uppsala Östergötland

Polismyndigheter med andra stödjande åtgärder: Blekinge Gotland Halland Värmland Västerbotten Västernorrland Västmanland Örebro

Polismyndighet med planer på att införa en sjätte termin: Västra Götaland

Polismyndigheter som inte har en sjätte termin/planer: Stockholm Gävleborg Södermanland Norrbotten Jönköping