Nio av tio tycker att polisen borde ha högre ingångslön

Nio av tio svenskar, 86 procent, tycker att poliser borde ha högre ingångslön än 21 300 kronor i månaden som är genomsnittet i dag. Sex av tio, 58 procent, anser att ingångslönen borde vara 25 000 kronor eller mer. Det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av Polisförbundet.

I kampanjen ”Vad är det värt?” har Polisförbundet och poliser över hela landet under våren argumenterat för att lägstalönen ska höjas till 25 000 kronor i månaden. Det kravet får nu alltså stöd av allmänheten.

– De allra flesta förstår att poliser har ett krävande och ansvarsfullt uppdrag och tycker att det ska betala sig. Undersökningen belyser det orimliga i att vi poliser möts av en arbetsgivare som värderar vår kunskap generande lågt, säger Lena Nitz, Polisförbundets ordförande.

Undersökningen visar också att 84 procent av svenskarna tror att polisernas ingångslöner är högre än vad de faktiskt är. Tre av fyra, 77 procent, tror att ingångslönen ligger på 23 000 kronor eller mer.

– De låga lönerna riskerar att försvåra rekryteringen av rätt personer till yrket i framtiden. Höjda löner och bättre villkor är en förutsättning för att polisen ska kunna behålla och fortsätta locka kompetent personal, säger Lena Nitz.

Undersökningen genomfördes av Sifo på uppdrag av Polisförbundet. Totalt intervjuades 1 000 personer under perioden 16-23 april i år. Undersökningen är bifogad i sin helhet i detta pressmeddelande och kan även läsas på Polisförbundets webb.

Läs mer om vad Polisförbundet vill göra för att förbättra polisers löner och villkor: http://www.polisforbundet.se/avtal/vad-ar-det-vart/

Kontaktperson:
Emma Nilsson
Press-och opinionsansvarig
0703- 99 86 00

Polisförbundet är ett fackförbund som organiserar de flesta yrkesverksamma poliser i Sverige. Vi har ca 20 500 aktiva medlemmar vilket inkluderar studerande vid polisutbildningarna. Dessutom har pensionerade poliser möjlighet att vara medlemmar i Polisförbundet. Cirka 1 300 förtroendevalda och 25 anställda arbetar med att skapa goda arbetsvillkor för medlemmarna genom medlemsservice, förhandlingar och påverkan av beslutsfattare på olika nivåer.

Taggar: