Oacceptabla inlägg i Facebookgrupp för poliser

Polisförbundets ordförande Lena Nitz anser att hon och Polisförbundets ledning borde ha agerat tydligare mot de kränkande personangrepp som finns på Facebookgruppen UMF. Hon uppmanar nu administratörerna för gruppen att radera alla kränkande personangrepp.

– ­­Inläggen är fullständigt oacceptabla. De strider mot allt det som polisen ska stå för, nämligen respekt för alla människor. Man ska kunna lita på att polisen är schysst, och de här inläggen pekar på raka motsatsen. Jag skäms när jag ser det här, säger Polisförbundets ordförande Lena Nitz.

Facebookgruppen UMF startades av enskilda poliser i samband med ett arbete inom Polisförbundet för att ta till vara medlemmars engagemang i nya former, såsom sociala medier. Gruppen har ungefär 5 000 medlemmar, och administreras bland annat av personer som är anställda på Polisförbundets kansli. Många av Polisförbundets förtroendevalda är medlemmar i Facebookgruppen, däribland förbundets ordförande Lena Nitz.

– Inom Polisförbundets ledning har vi flera gånger diskuterat de kränkande inläggen, vilket lett till att administratörerna har skrivit ett särskilt meddelande om att personangrepp inte hör hemma i gruppen och att inläggen ska vara sakliga. Men jag inser nu att vi borde ha varit ännu tydligare och bett administratörerna att också radera de kränkande inläggen.  Jag kommer att kalla gruppen till ett särskilt möte för att diskutera de här frågorna, säger Lena Nitz.

– Det här visar att både vi som fackförbund och polisen som helhet måste ta etik- och värderingsfrågorna på ännu större allvar. Därför är det hög tid att vi kommer i gång med den gemensamma arbetsgrupp som vi och Rikspolisstyrelsen har tillsatt för att diskutera de här frågorna, säger Lena Nitz.

Kontaktperson:
Elizabeth Zaar