Polisförbundet kommenterar regeringens budget: Polisförbundet efterlyser en större tydlighet från regeringen

Report this content

I budgetpropositionen föreslår regeringen att ytterligare 785 miljoner kronor tillförs rättsväsendet under 2009. Pengarna går i första hand till Åklagarna, Domstolarna och Kriminalvården medan Polisen får vänta med besked om ytterligare anslag. Polisförbundet efterlyser en större tydlighet från regeringens sida.

Polisförbundet varnar också för att polismyndigheterna i brist på information om framtida ekonomiska satsningar ser sig tvungna att dra åt svångremmen redan nu:

- Ingen vill hamna i en situation där poliser sägs upp och därför finns det ett risk att man under 2009 avvaktar med att utveckla polisverksamheten. Något som i sin tur får konsekvenser för medborgarnas trygghet, avslutar Karlsen.

För ytterligare information eller kontakt med Jan Karlsen kontakta: Anna Erhardt, press- och informationsansvarig Polisförbundet Tfn: 0709-42 99 85 E-post: anna.erhardt@polisforbundet.se