Polisförbundet kritiserar stuprörstänk i kampen mot organiserade brottsligheten

Polisen ska anställa 200 kvalificerade utredare, spanare och analytiker som uteslutande ska arbete mot den organiserade brottsligheten. Dessa ska arbete i nio aktionsgrupper som skapas runt om i landet. Polisförbundet välkomnar satsningen på den organiserade brottsligheten men menar att den nya organisationen leder till brist på samordning och ledning.

Ska Polisen långsiktigt komma åt den organiserade brottsligheten är det viktigt att Rikskriminalpolisen leder arbetet istället för att endast vara en av nio aktionsgrupper:

- Rikskriminalpolisen har lång erfarenhet av att förse polismyndigheterna med expertkompetens, så som Nationella insatsstyrkan och riksmord. Genom att tydligt peka ut vem som har det övergripande ansvaret i kampen mot den organiserade brottsligheten minskar också risken för revirstrider. Polisförbundet varnar vidare för att satsningen, som än så länge delvis är ofinansierad, kommer att kosta mer pengar än vad som hittills beräknats:

- Eftersom aktionsgrupperna inte kommer att vara en del av den ordinarie Polisen tillkommer kostnader för lokaler, nya bilar, datorer och utrustning till hemlig kameraövervakning och buggning. Vidare ska de 200 poliserna resa över hela landet vilket innebär att det tillkommer kostnader för övertid och resekostnader.

En fördel med att göra Rikskriminalpolisen övergripande ansvarig i kampen mot den organiserade brottsligheten är att kontaktytan med polismyndigheter från andra länder förenklas:

- Den organiserade brottsligheten känner inga landsgränser. Svensk polis måste därför utöka samarbetet med polismyndigheter i andra länder. Men med den nya organisationen riskerar Rikskriminalpolisens kontaktytor att urvattnas, avslutar Jan Karlsen.

Fakta om satsningen mot den organiserade brottsligheten

Aktionsgrupperna vid Rikskriminalpolisen och polismyndigheterna i Stockholms län, Västra Götaland och Skåne ska bestå av 30 personer per aktionsgrupp. Aktionsgruppernas bemanning vid polismyndigheterna Östergötlands län, Uppsala län och Örebro län ska bestå av 20 personer per aktionsgrupp. Aktionsgruppernas bemanning vid polismyndigheterna i Västernorrlands och Västerbottens län ska bestå av 10 personer per aktionsgrupp.

Den aktuella bedömningen från Polisen är att reformen kommer kostar ca 200 mnkr (2008-2010) varav merkostnaden beräknas till ca 70 mnkr (2008-2010). Kostnaderna för de övriga myndigheterna är ännu inte bedömda.

Läs mer på Polisförbundets hemsida www.polisforbundet.se

För intervju med Jan Karlsen kontakta: Anna Erhardt, press- och informationsansvarig Polisförbundet Tfn: 0709-42 99 85 E-post: anna.erhardt@polisforbundet.se

Sofia Ask, förbundsstyrelseledamot, Polisförbundet Tfn: 0708-41 40 89