Polisförbundet presenterar kompetensprofil för ny rikspolischef

Idag har Polisförbundet lämnat över ett förslag till en kompetensprofil på en ny rikspolischef till regeringen. För Polisförbundet, som representerar drygt 97 procent av alla poliser, är det viktigt att vi får en rikspolischef med god förmåga att leda polisorganisationen.

För att rekrytera rätt person är det viktigt att se på den omvärld som Polisen verkar i och samtidigt reflektera över de utmaningar som svensk polis står inför.

- Vi vet att den organiserade brottsligheten ökar samtidigt som att allt fler i samhället upplever utanförskap. Vi vet också att medborgarna ställer höga krav på att Polisen ska klara upp fler brott, vara tillgänglig och synlig samt ha en god förmåga att uppträda etiskt och kommunicera med medborgarna. Allt detta ställer i sin tur höga krav på en rikspolischef som kan samarbeta med polismyndigheterna, säger Jan Karlsen.

Ladda ner hela kompetensprofilen på Polisförbundets hemsida www.polisforbundet.se

För intervju med Jan Karlsen kontakta: Anna Erhardt, pressansvarig Polisförbundet Tfn: 0709-42 99 85 E-post: anna.erhardt@polisforbundet.se