Polisförbundet ser allvarligt på händelserna i Malmö

Report this content

I går sköts ytterligare en person till döds i Malmö. Inte långt från brottsplatsen inträffade också en explosion vid en närpolisstation. Polisförbundet ser allvarligt på händelserna och är mycket bekymrade över utvecklingen.

– Det som sker just nu i Malmö är ytterst oroväckande. Den senaste tidens dödsskjutningar är djupt beklagliga för offren, medborgarna och för polisen. Våra medlemmar gör sitt yttersta för att öka tryggheten för människor i samhället. Att nu en närpolisstation har utsatts för attentat är därför att betrakta som ett angrepp mot demokratin, säger Lena Nitz, Polisförbundets ordförande.

Polisen i Skåne arbetar hårt med att komma till rätta med den eskalerade våldsutvecklingen i Malmö under det senaste året. Det ställer stora krav på personalen.

Det är bra att regeringen och polisen kraftsamlar mot den här typen av brottslighet. Men det här påverkar givetvis arbetsmiljön för polisen och därför är det viktigt att ge rätt resurser för att upprätthålla tryggheten i samhället. Det är också viktigt att polisen får allmänhetens stöd när de själva blir utsatta för attentat och hot, säger Lena Nitz.

Kontaktperson:
Elizabeth Zaar
Press-och opinionsansvarig
0703- 99 86 00

Polisförbundet är ett fackförbund som organiserar de flesta yrkesverksamma poliser i Sverige. Vi har ca 20 500 aktiva medlemmar vilket inkluderar studerande vid polisutbildningarna. Dessutom har pensionerade poliser möjlighet att vara medlemmar i Polisförbundet.
Cirka 1 300 förtroendevalda och 25 anställda arbetar med att skapa goda arbetsvillkor för medlemmarna genom medlemsservice, förhandlingar och påverkan av beslutsfattare på olika nivåer.