Polisförbundet välkomnar Klas Friberg som ny chef för Säkerhetspolisen

Med Klas Friberg som ny säkerhetspolischef får Säkerhetspolisen en kompetent ledare med lång erfarenhet och djupa kunskaper om det polisiära arbetet.

– Det är ett välkommet besked att regeringen utser honom till chef för Säkerhetspolisen, säger Polisförbundets ordförande Lena Nitz.

Klas Friberg har goda ledaregenskaper och lång erfarenhet av det polisiära arbetet. Han har bra vitsord från sin tid på bland annat Rikskriminalpolisen och som regionspolischef i region Väst, samt från sin tid i region Syd, där han tillfälligt ledde arbetet under en period förra året. Han har goda relationer till Polisförbundets fackliga förtroendevalda.

Jag är helt övertygad om att Klas Friberg är rätt val som chef för Säkerhetspolisen. Han har bland annat framgångsrikt lett polisarbetet i region Väst och han har både kunskaperna och egenskaperna som gör honom till en bra ledare, säger Lena Nitz.

Utnämningen innebär att polisregion Väst förlorar en viktig ledare. Det är nu angeläget att han ersätts med någon som har de förmågor som krävs att leda polisarbetet i regionen, säger hon.

Kontakt:
Kristina Mäler

Om Polisförbundet
Polisförbundet är ett fackförbund som organiserar de flesta yrkesverksamma poliser i Sverige. Vi har cirka 20 500 aktiva medlemmar vilket inkluderar studerande vid polisutbildningarna. Dessutom har pensionerade poliser möjlighet att vara medlemmar i Polisförbundet.

Cirka 1 300 förtroendevalda och 30 anställda arbetar med att skapa goda arbetsvillkor för medlemmarna genom medlemsservice, förhandlingar, administration, förvaltning, information samt opinionsbildning och påverkan av beslutsfattare på olika nivåer.