Polisförbundet vann i Arbetsdomstolen - en seger för demokratin

Arbetsdomstolen kom idag fram till att poliser har rätt att utöva politiska förtroendeuppdrag vid sidan av det dagliga arbetet som polis.

Polisförbundet drev frågan till Arbetsdomstolen efter att arbetsgivaren beslutat att polisernas bisyssla var otillåten. Polisförbundet välkomnar idag Arbetsdomstolens dom.

- Vi är mycket nöjda över utslaget i Arbetsdomstolen. Det betyder att poliser har en demokratisk rättighet att utöva politiska förtroendeuppdrag, säger Polisförbundets ordförande Lena Nitz.

Arbetsdomstolen konstaterar bland annat att det är av stor betydelse för den kommunala demokratin att folkvalda kommunalpolitiker kan utöva de förtroendeuppdrag som lämnas dem. Att poliserna tillåts utöva bisysslan måste därför anses utgöra ett starkt allmänt intresse, enligt Arbetsdomstolen.

- Polisers erfarenhet från arbetet vid sociala frågor är till stor nytta för samhället och det politiska arbetet. Inte minst därför är det viktigt att vi nu har fått ett klargörande, där Arbetsdomstolen bland annat konstaterar att det allmänna intresset måste anses vara mycket stort att poliser åtar sig politiska förtroendeuppdrag, säger Lena Nitz.

Kontaktperson:

Hanna Hernefeldt
Informatör
0703- 99 86 00

Polisförbundet är ett fackförbund som organiserar de flesta yrkesverksamma poliser i Sverige. Vi har ca 20 500 aktiva medlemmar vilket inkluderar studerande vid polisutbildningarna. Dessutom har pensionerade poliser möjlighet att vara medlemmar i Polisförbundet.
Cirka 1 300 förtroendevalda och 25 anställda arbetar med att skapa goda arbetsvillkor för medlemmarna genom medlemsservice, förhandlingar och påverkan av beslutsfattare på olika nivåer.

Taggar: