Polisförbundets yrkande i avtalsrörelsen: Möjlighet till tidigare pension för poliser

Report this content

Poliser har ett utsatt yrke med oregelbundna arbetstider, risk att utsättas för hot och våld och en hög sjukfrånvaro. Polisförbundet anser därför att poliser borde få möjlighet att gå tidigare i pension. Det framkommer av en diskussion mellan Polisförbundet och Rikspolisstyrelsen i samband med att Polisförbundet (OFR S,P,O)* lämnar över yrkanden** till Arbetsgivarverket idag.

Att polisyrket är slitsamt är tydligt när man tittar på sjuktalen inom polisen. Detta bekräftas också i en studie som togs fram av Karolinska Institutet 2003:

- Vi har haft 650 poliser som har sjukintyg på att de inte kan arbeta natt. Det motsvarar mer än tre procent av hela kåren. Av KI:s studie framkommer också att 70 procent av Sveriges poliser arbetar på oregelbundna arbetstider, säger Polisförbundets förhandlingschef Jan Wallin.

Flera grupper i samhället har redan idag möjlighet att gå i pension tidigare. Det handlar bland annat om brandmän, flygledare, officerare och gruvarbetare:

- Pensionsfrågan har gått att lösa för andra grupper med slitsamma yrken. Det borde därför vara möjligt att hitta en finansiering som innebär att även de poliser som vill gå tidigare ska få en sådan möjlighet, avslutar Karlsen.

För intervju med Jan Karlsen kontakta: Anna Erhardt, pressansvarig Polisförbundet Tfn: 0709-42 99 85 E-post: anna.erhardt@polisforbundet.se

Jan Wallin, förhandlingschef, Polisförbundet Tfn: 0705-54 40 07

* OFR, Offentliganställdas Förhandlingsråd, är en samarbetsorganisation för fackliga organisationer inom den offentliga sektorn. OFR/S,P,O består av tre förbundsområden,"Statstjänstemän" (ST, Försvarsförbundet, Ledarna, Lärarförbundet, Vårdförbundet och SFHL), "Poliser" (Polisförbundet och Tull-Kust) samt "Officerare" (Officersförbundet och Ledarna).

** Om yrkandet Av yrkandet framkommer att statligt anställda bör ha en likvärdig löneutveckling med den konkurrensutsatta industrin. För att nå dit vill vi förbättra den lokala lönebildningen och det partsgemensamma arbetet. Andra yrkanden är att OFR S/P/O vill öka det fackliga inflytandet vid tillsättning av personal på högre chefsfunktioner samt att arbetstagare som på grund av sjukdom inte längre kan arbeta kvar inom sitt yrke, genom Trygghetsstiftelsen, ska kunna få hjälp med karriärväxling eller coaching till ett annat yrke.

Ta del av hela yrkandet på Polisförbundets hemsida www.polisforbundet.se