Rikspolisstyrelsen backar från gemensamt förslag till förhandlingslösning med Polisförbundet

Det blir inget löneavtal just nu mellan Polisförbundet och Rikspolisstyrelsen.

Polisförbundets avtalsråd och styrelse sa ja till det förslag som förhandlingsdelegationen presenterade. Men på arbetsgivarsidan gick Rikspolisstyrelsen på pumpen hos Arbetsgivarverket som ansåg att förslaget till förhandlingslösning var för osäkert och skulle kunna orsaka för stora kostnader.

– Jag är oerhört besviken å medlemmarnas vägnar. Jag vet att många medlemmar sitter och väntar på sina pengar nu. Att deras arbete inte värderas och att vår motpart inte har mandat att ro i land vår gemensamma lösning känns bedrövligt säger Lena Nitz, ordförande i Polisförbundet.

Knäckfrågan har hela tiden varit höjda lägstalöner. En nyanställd polisassistent tjänar idag 21 300 kr och Polisförbundet har under våren drivit kampanjen ”25 000 från start”, vilket har väckt stort engagemang hos medlemmarna och även väckt uppmärksamhet medialt. I den förhandlingskonstruktion som Rikspolisstyrelsen och Polisförbundet var överens om skulle Polisförbundets kampanjmål uppnås under avtalsperioden.

– Vi hade fått väsentligt höjda lägstalöner, vilket hade varit ett väldigt viktigt första steg i att uppvärdera polisyrket. Vi var nära att gå i mål. Självklart ifrågasätter jag på vilka grunder andra aktörer än vår motpart Rikspolisstyrelsen lägger sig i och fråntar deras mandat att teckna ett avtal med oss, säger Lena Nitz.

Att Polisförbundet förhandlar med en arbetsgivare som upphör mitt under avtalsperioden har försvårat löneförhandlingarna. Rikspolisstyrelsens reträtt stärker Polisförbundets bild av en arbetsgivare som egentligen inte är beslutsför.

– Det är inte utan att vi undrar vilka vi egentligen förhandlar med. Rikspolischefen har tydligt gett uttryck för att han nu inte har mandat att fatta beslut om förhandlingslösningen. Det uppfattar jag som synnerligen allvarligt på flera sätt. Det är ju rent slöseri med allas tid och medlemmarnas tålamod och goda vilja. Sammantaget är det ett respektlöst agerande, säger Lena Nitz.

Nu går förhandlingarna vidare till lönenämnd.

– Jag är just nu både upprörd och besviken. Arbetsgivarverket får förklara varför de inte tycker det är viktigt att poliser får rimliga löner, säger Lena Nitz.

Kontaktperson:
Emma Nilsson
Press-och opinionsansvarig
0703-99 86 00

Polisförbundet är ett fackförbund som organiserar de flesta yrkesverksamma poliser i Sverige. Vi har ca 20 500 aktiva medlemmar vilket inkluderar studerande vid polisutbildningarna. Dessutom har pensionerade poliser möjlighet att vara medlemmar i Polisförbundet. Cirka 1 300 förtroendevalda och 25 anställda arbetar med att skapa goda arbetsvillkor för medlemmarna genom medlemsservice, förhandlingar och påverkan av beslutsfattare på olika nivåer.