Ta ansvar för polisens utveckling, regeringen

Polisförbundets kommentar till regeringens budgetproposition 2012, "Tid för ansvar"

– Det är ansvarslöst av regeringen att inte rusta svensk polis inför framtida utmaningar genom att inte heller den här gången lägga fram ett förslag om en reformerad polisutbildning. En kvalitetssäkrad utbildning kopplad till forskning är en förutsättning för att öka polisens effektivitet, säger Lena Nitz, ordförande Polisförbundet.

Det är bra att regeringen vaknat till och satsar på forskning genom att inrätta ett internationellt pris i kriminologi. Men Polisförbundet tycker det är anmärkningsvärt att man inte samtidigt satsar nationellt och ger svensk polis förutsättningar att arbeta forskningsbaserat utan helt negligerar frågan om en högskoleutbildning. Särskilt som det sedan länge finns en bred politisk enighet om att reformera polisutbildningen. Frågan har redan utretts två gånger.

Regeringen och justitieministern efterfrågar bättre resultat och ökad effektivitet för polisen. Polisförbundet kan se att trots en satsning på fler poliser räcker vi inte till ur allmänhetens perspektiv.

- Polisen är bärare av tryggheten i samhället och därför är Polisförbundet oroade över att regeringen inte tar ansvar för att ge polisen rätt förutsättningar att möta allmänhetens behov av trygghet, säger Lena Nitz.

Mer information:

Elizabeth Zaar
Press-och opinionsansvarig
0703- 99 86 00

Polisförbundet är ett fackförbund som organiserar de flesta yrkesverksamma poliser i Sverige. Vi har ca 20 500 aktiva medlemmar vilket inkluderar studerande vid polisutbildningarna. Dessutom har pensionerade poliser möjlighet att vara medlemmar i Polisförbundet.
Cirka 1 300 förtroendevalda och 25 anställda arbetar med att skapa goda arbetsvillkor för medlemmarna genom medlemsservice, förhandlingar och påverkan av beslutsfattare på olika nivåer.