Biomaster-skyddat antimikrobiellt vätskesystem – nytänkande kring dryck vid träning

Biomasters nya partnern Mix Innovations Ltd har utvecklat ett revolutionerande vätskesystem som ger löpare, cyklister och vandrare möjlighet att växla mellan vatten och sportdryck i farten. De plastkomponenter som kommer i kontakt med vätska har Biomaster antimikrobiellt skydd.

Addmaster är ett helägt dotterbolag till Polygiene® – Addmaster-produkten Biomaster erbjuder antimikrobiellt skydd för hårda ytor som finns i konsumentprodukter, offentliga utrymmen samt i sjukhusmiljöer och annat.

"Vi ser en avsevärd potential i vätskesystem och plastflaskor med antimikrobiellt skydd. Det ger ett mycket påtagligt mervärde till den här typen av produkter, är ett bra exempel på vårt utökade erbjudande till befintliga och nya partners, och sist men inte minst förlänger det produkternas livslängd och minskar plastavfall – helt i linje med vad vi vill åstadkomma”, säger Ulrika Björk, vd för Polygiene.

Det nya systemet löser också problemet med hur man dricker mer än bara vanligt vatten när man tränar utan att ”kontaminera” vattenkällan. Att fylla en vätskebehållare med olika typer av dryck kan lämna en dålig eftersmak, leda till bakterietillväxt och försvåra rengöring avsevärt. Många användare slänger helt enkelt sin gamla behållare och byter ut den istället.

M:X® Dual Hydration System växlar sömlöst mellan vatten och sportdryck för en prestationshöjande effekt. Den lilla enheten fästs på axelbandet på en ryggsäck och fungerar genom att blanda ett sportdryckkoncentrat med vatten till rätt utspädning. Med hjälp av vredet kan användaren växla mellan vanligt vatten och sportdryck och skräddarsy sitt vätskeintag efter sitt vätske- och energibehov.

Plastkomponenterna som kommer i kontakt med vätskorna har Biomaster antimikrobiellt skydd för att komplettera och underlätta vid rengöring. Biomaster ger skydd mot skadliga bakterier dygnet runt och är ett aktivt ytskydd under produktens hela livslängd. Systemet kan fästas på de flesta behållare på marknaden eller användas med M:X:s egna behållare. Det Stirling-baserade företaget levererar också en rad sportdrycker som utvecklats i samarbete med ledande näringsfysiologer. Dryckerna är veganska och glutenfria med en väl avvägd balans av kolhydrater och elektrolyter för att maximera din prestation samtidigt som vätska och energi fylls på.

Systemet är designat och tillverkat i Skottland, där företaget stöder flera skotska och brittiska mountainbike-cyklister, löpare och andra idrottare som håller på med uthållighetssporter, genom sitt ambassadörsprogram "Team MX".

Andrew Davidson, Mix Innovations grundare och vd säger: "En av anledningarna till att utveckla Dual Hydration System var att förhindra förorening av vätskebehållare - klibbiga sportdrycker som kan vara en grogrund för bakterier och mögel när de inte rengörs ordentligt. Med tanke på behållarnas konstruktion är det varken en lätt eller trevlig uppgift.

När jag upptäckte Biomaster under utvecklingen av produkten visste jag att det var något vi var tvungna att ha i vårt system. Det var verkligen en no-brainer eftersom det är meningslöst att bara skaffa ett nytt kit då även det kommer att behöva rengöras förr eller senare.

Biomaster är det perfekta sättet att komplettera och underlätta vår rengöringsrutin och förväntas vara än mer användbart i vår militära version av systemet som ibland används i veckor och enbart sköljs då och då. Att addera denna försvarslinjen mot bakterietillväxt är en game-changer."

För mer information besök företagets hemsida.

Ulrika Björk, CEO, ulrika.bjork@polygiene.com, +46 (0)70-921 12 75
Sandrine Garnier, Managing Director Addmaster, sandrine.garnier@addmaster.co.uk, +44 (0) 7949 841 497
Kristina Kruhsberg, pressansvarig, kristina.kruhsberg@polygiene.com, +46 (0)70-816 21 96

För pressbilder besök https://news.cision.com/se/?n=polygiene-ab

Om Addmaster
Addmaster (UK) Ltd är Europas ledande leverantör av högpresterande, tekniskt innovativa tillsatser till plast-, textil-, pappers-, färg- och beläggningsindustrin. Vi tillhandahåller additiv-masterbatches, vätske- eller pulverdispersioner för alla tillämpningar. Biomaster Antimikrobiell teknik och Biomaster Protected är registrerade varumärken som tillhör Addmaster (UK) Ltd. Biomaster Protected-produkter testas enligt ISO-standarder och har visat sig vara effektiva mot de vanligaste typerna av skadliga bakterier och specifika virus inklusive SARS-COV-2. Addmaster är ett dotterbolag till Polygiene. För mer information om Addmaster eller Biomaster Antimicrobial Protection: info@addmaster.co.uk, eller besök www.addmaster.co.uk

Som världsledande inom stays fresh-lösningar, vill vi förändra sättet vi ser på produkter – från förbrukningsvaror till hållbara lösningar. Vi behandlar kläder, accessoarer, produkter för hemmet och textilier så att du kan känna dig fräsch, tvätta mindre och låta plagg och produkter leva längre. Mer än 300 globala premiumvarumärken har valt att använda Polygienes varumärke på sina produkter. Med det helägda dotterbolaget Addmaster Holdings Limited, har vi nu möjlighet att erbjuda lösningar för både mjuka och hårda ytor. Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. För mer information: www.polygiene.com.

Erik Penser Bank AB är bolagets Certified Adviser, telefon: 08-463 83 00, e-mail: certifiedadviser@penser.se.