Polygiene golvar med nytt partnerskap med Welspun för antiviralt behandlade mattor

I samarbete med Polygiene har Welspun tagit fram sin nya produktlinje Antiviral Carpet Tiles, en golvlösning som minskar virus och därmed överföring av dem, inklusive mänskliga coronavirus. Golvmattor kan inte tvättas ofta av praktiska skäl, men utsätts kontinuerligt. Så många förväntar sig att de tvättas, och i vissa fall kan det även finnas krav från olika myndigheter på att desinfektion sker.

Certifierad av ResInnova Labs, USA, en certifierad aktör under Internationella antimikrobiella rådet, och testad enligt ISO 18184-standard (med >99. 99% reduktion på två timmar av OC43 human coronavirus).  Antivirala mattplattor är utformade speciellt för kontorsutrymmen för att skydda hälsan i ”det nya normala”.

Produkterna är i storskalig testning för tillfället så det finns ingen uppskattning av ordervärdet nu eller över tid, men potentialen ses som mycket stor.

"Föreställ dig det stora behovet av att säkra textilier i offentliga utrymmen och även i hemmen", säger Vishal Bandari, teknisk direktör för Polygiene i Indien. "Att riva upp mattor för att tvätta dem är oftast inte ett alternativ. Dessa mattor tar hand om sig själva så att du kan ta hand om dig själv, så att säga. "

Welspun Group är ett företag på 2,1 miljarder dollar vars spännande resa startades 1985. Från en liten fabrik har Welspun växt enormt och blivit utnämnd till en av Indiens snabbast växande konglomerat. Deras lista över märkeskunder innehåller namn som Walmart, Macy's, JCPenney och Ikea internationellt, tillsammans med Shoppers Stop, Lifestyle och Hometown i Indien.

Mats Georgson, CMO
mats@polygiene.com, +46 70 656 48 90

Som världsledande inom luktkontroll och stays fresh-lösningar, vill vi förändra sättet vi ser på kläder – från förbrukningsvaror till hållbara produkter. Vi behandlar kläder, produkter för hemmet och textilier så att du ska kunna känna dig fräsch, tvätta mindre och låta plagg och produkter leva längre. Mer än 140 globala premiumvarumärken har valt att använda Polygienes varumärke med sina produkter. Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. För mer information: www.polygiene.com. Erik Penser Bank AB är bolagets Certified Adviser, telefon: 08-463 83 00, e-mail: certifiedadviser@penser.se.