Polygiene och HSP Hanse Shopping lanserar rengöringsprodukter för massmarknader med ViralOff ®

Din mopp rengör huset, men vem rengör moppen? I dessa dagar är frekvent tvätt av händer, kläder och städning en nödvändighet. Men vad händer då med mikrofiberdukar, golvtrasor eller handdukar? HSP Hanse Shopping lanserar ett nytt sortiment av produkter, alla behandlade med Polygienes ViralOff®, som inaktiverar över 99% av SARS-CoV-2, övriga virus och bakterier på två timmar i materialet. Detta minskar behovet av att tvätta eller till och med kasta dem, av oro för virus och andra mikrober.

Produkterna är avsedda för massmarknaden i Europa och Nordamerika, via stormarknader och andra volymbutiker och ska göras tillgängliga i över 50 000 butiker i Europa och cirka 100 000 butiker i USA.

HSP Hanse Shopping diskuterar också med postorderföretag, DRTV-företag och online-partners för att sälja på alla tillgängliga distributionskanaler på en marknad med mer än en miljard potentiella kunder.

"Vi tar nu en teknik till privatkunder som tidigare var reserverade för industrin", säger VD och grundare Heiko Spiering, och betonar betydelsen av denna städutrustning som är först i världen med antiviral funktion. ”Det finns ett stort intresse för dessa produkter på marknaden och förfrågningar från nuvarande och nya handelspartners är överväldigande”, tillägger Martin Nabben, Managing Director på HSP.

US CDC rekommenderar (i COVID-19-direktiven) att ytor först ska rengöras med tvål och vatten och sedan med desinfektionsmedel. Det betyder att dina trasor, diskhanddukar och moppar har använts på en yta som inte desinficerats, och då är det är rimligt att desinficera dem också. Med Polygienes ViralOff-behandling kommer dessa produkter att göra det själva under en kort tidsperiod.

"Studier har visat att virus kan leva i dagar, till och med veckor, i textilier", säger Haymo Strubel, VP, Commercial Operations EMEA för Polygiene. "Du skulle inte rengöra ett golv med en smutsig mopp, och du bör inte avlägsna virus med en mopp som fortfarande innehåller virus från den senaste rengöringen."

Effektiviteten av den skyddande behandlingen har testats för SARS-CoV-2 och Influenza A enligt ISO 18184:2019. Produktsortimentet har också certifierats med OEKO-TEX®: STANDARD 100 där alla artiklar har testats för skadliga ämnen och är ofarliga för hälsan

Partnerskapet är exklusivt för denna kategori och marknad under en period av 24 månader, med ett minsta ordervärde på 1 MUSD för Polygiene.

ViralOff skyddar behandlade tyger från bakteriell och viral kontaminering men skyddar inte mot infektion eller sjukdom.

Denna information är sådan information som Polygiene AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 oktober 2020 kl. 08.00 CET.

Om HSP Hanse Shopping

2012 grundades HSP-gruppen med olika erbjudanden och nischer inom icke-livsmedelsprodukter. Deras verksamhet utgår från Hamburg och värderas högt av leverantörer och kunder från hela världen. Trendmedveten kvalitet, kort utveckling och leveranstid, modern marknadsföring - de erbjuder allt detta som handelspartner. Med mer än 30 års erfarenhet med effektiva administrativa strukturer och ett världsomspännande nätverk av agenter och producenter, erbjuder HSP Hanse Shopping nationella och internationella handelskunder nya produkter. www.hsphanseshopping.de

Presskontakt: HSP Hanse Shopping GmbH på +49 40-3331985-0 eller via e-post: info@hsphanseshopping.de

Presskontakt Polygiene: Ulrika Björk, CEO, ubj@polygiene.com, +46 70 921 12 75. För pressbilder och mer information besök ir.polygiene.com.

Anmäl dig här för att prenumerera på rapporter, pressmeddelanden och News: http://ir.polygiene.com/sv/press/prenumerera/

Som världsledande inom luktkontroll och stays fresh-lösningar, vill vi förändra sättet vi ser på kläder – från förbrukningsvaror till hållbara produkter. Vi behandlar kläder, produkter för hemmet och textilier så att du ska kunna känna dig fräsch, tvätta mindre och låta plagg och produkter leva längre. Mer än 140 globala premiumvarumärken har valt att använda Polygienes varumärke med sina produkter. Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. För mer information: www.polygiene.com. Erik Penser Bank AB är bolagets Certified Adviser, telefon: 08-463 83 00, e-mail: certifiedadviser