Självrengörande kontorsstolar säkrar arbetsplatsen

(Översatt pressmeddelande från Itoki)

Itoki co., Ltd. (huvudkontor: Chuo-ku, Tokyo VD: Yoshiro Hirai) släpper fem nya modeller av kontorsstolar med ViralOff®, den senaste antivirala behandlingsteknologin från Polygiene AB. (Huvudkontor: Malmö, Sverige VD: Ulrika Björk), från december 2020.

”Vår långvariga partner Itoki var pionjär inom kontorsmöbler när de började använda vår Stays Fresh-lösning för ett antal år sedan. De tar nu nästa steg genom att vara de första i världen som använder Polygiene ViralOff i ett antal av sina kontorsstolar, ett logiskt steg för detta innovativa varumärke. Vi är övertygade om att denna typ av kontorsprodukter kommer att ha en central roll när kontor och andra arbetsplatser öppnas igen post-Corona”, säger Peter Sjösten, VP Commercial Operations APAC Polygiene.

Eftersom åtgärder för att förhindra smittspridning på kontoret har blivit en brådskande fråga har Itoki publicerat Post Corona Workplace Guide Book Vol. 1, som beskriver arbetsregler och hur man skapar en säkrare arbetsmiljö. De har utvecklat produkter och skapat utrymmen som uppfyller standarder för att en arbetsplats ska vara fungerande även efter pandemin.

Itoki har lagt till en ny serie med fem typer av kontorsstolar i sitt sortiment. Dessa har tyger behandlade med den senaste antivirala behandlingstekniken ViralOff från Polygiene. Det är första gången i världen som ViralOff används i kontorsmöbler.

För mer information: https://www.itoki.jp/solution/infection-control/viraloff/

Om ViralOff:

ViralOff-behandling är en silverjonbaserad behandling som minskar specifika virus på textilier med över 99% inom två timmar*. ViralOff-behandlingen hjälper till att minska risken för textilburna infektioner. ViralOff skyddar behandlade tyger från mikrobiell kontaminering, men skyddar inte mot infektion eller sjukdom.

*Testmetod: ISO 18184: 2019 (SARS-CoV-2, H3N2, H1N1)

Hur testades det:

Det antivirala testet (ISO 18184: 2019) bekräftar i vilken grad en infekterad titer (antalet cytotoxiska viruspartiklar) av viruset på textil reduceras. Prover med med viruslösningen (bearbetade antivirala produkter och standarddukar) får stå vid 25°C i 2 timmar innan man jämför graden av virusreduktion.

Presskontakt: Ulrika Björk, ubj@polygiene.com, +46 70 921 12 75

För pressbilder besök https://news.cision.com/se/?n=polygiene-ab

Som världsledande inom luktkontroll och stays fresh-lösningar, vill vi förändra sättet vi ser på kläder – från förbrukningsvaror till hållbara produkter. Vi behandlar kläder, produkter för hemmet och textilier så att du ska kunna känna dig fräsch, tvätta mindre och låta plagg och produkter leva längre. Mer än 140 globala premiumvarumärken har valt att använda Polygienes varumärke med sina produkter. Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. För mer information: www.polygiene.com. Erik Penser Bank AB är bolagets Certified Adviser, telefon: 08-463 83 00, e-mail: certifiedadviser@penser.se.