College campus använder antimikrobiell ytbeläggning från AggreCoat Silver med Polygiene BioMaster

På grund av den pågående pandemin har College of the Marshall Islands (CMI) börjat applicera den antimikrobiella ytbeläggningen AggreCoat Silver över hela campus. När skolor och universitet världen över nu återgår till klassrum och föreläsningssalar, är hygien av största vikt för studenter, lärare och föräldrar.

Oberoende laboratorietester visar att beläggningen, effektivt minskar mikrobiella nivåer på en yta. När den testades enligt ISO 21702: 2019 visade den en minskning av SARS-CoV-2 på ytan med >82% efter 6 timmar och >95% efter 24 timmar, jämfört med en kontroll. (SARS-CoV-2 är viruset som orsakar Covid-19).

Polygiene BioMasterTM silverjonteknik stör cellväggen, blockerar energiproduktionen och stoppar DNA-replikation för att hämma tillväxten av bakterier på en yta. Bakterier som testats inkluderar E. coli, Listeria och Salmonella.

Robert D. Friedman, VD för AggreBind Inc, förklarar: "AggreCoat Silver utvecklades ursprungligen 2015 för att möta mikrobiella och bakteriella utmaningar. När världen förändrades på grund av pandemin började AggreCoat Silver använda sin teknologi för att hantera dagens virala hot från SARS-CoV-2. Vi ser det som en premiumbeläggning som svarar mot alla sorters behov där säkerhet och hygien är viktigt. Den ersätter inte städrutiner och god hygien, utan adderar en ytterligare nivå av skydd för ytor."

Ulrika Björk, VD för Polygiene Group tillägger: "När skolor och universitet världen över nu återgår till klassrum och föreläsningssalar, är hygien av största vikt för studenter, lärare och föräldrar. AggreCoat Silver med Polygiene BioMaster är en unik och långtidsverkande ytbeläggning som hämmar mikrobiell tillväxt, kan appliceras säkert och enkelt, med bestående effekt. Den är idealisk för publika utrymmen med hög trafik, och vi ser en större efterfrågan på denna typ av teknologi i offentlig miljö."

Ulrika Björk, CEO, ulrika.bjork@polygiene.com, +46 (0)70-921 12 75
Kristina Kruhsberg, pressansvarig,
kristina.kruhsberg@polygiene.com, +46 (0)70-816 21 96

Polygiene Group är världsledande inom antimikrobiella teknologier och lösningar för luktkontroll. Vi behandlar hårda ytor och textilier för att säkerställa att dina produkter är bättre skyddade och mer hygieniska, och att du känner dig fräsch och luktfri. Som ledande ingredient brand arbetar vi med över 500 globala premium-varumärken inom våra affärsområden Product Protection och Freshness. Vi har ett brett utbud av teknologier som adderar värde till våra kunders produkter och gör det möjligt för konsumenter att leva ett mer medvetet liv. Vi erbjuder lösningar och behandlingar för produkter med teknologierna BioMaster, VeriMaster, ScentMaster och MasterPiece, BioStatic och OdorCrunch. Polygiene är noterat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. För mer information: www.polygiene.com