• Polygiene Group AB/

Milano Colori lanserar nästa generations anti-mikrobiella sprayer, gels och våtservetter från ett branschkonsortium mot Corona, alla med Polygiene ViralOff

Genom att kombinera traditionella anti-bakteriella metoder med ny teknik, inklusive Polygienes ViralOff®, så kommer handgel, våtservetter och sprayer för föremål och rum ge både kortsiktiga och långsiktiga effekter mot virus och bakterier.

De nya produkterna kommer att marknadsföras under Milano Coloris varumärke. De kommer att säljas av Milano Colori internationellt. Godkännandeprocessen pågår och produkterna planeras att lanseras redan om ca tre veckor. ViralOff kommer att ingå i dessa typer av produkter genom ett exklusivitetsavtal mot ett minsta ordervärde under två år på 3,2 MEUR (33,3 MSEK).

Initiativet startade i Tavazzani produktutvecklingsstudio, som under lockdown kontaktade alla inblandade företag för att kombinera färdigheter och kunskaper i syfte att producera och distribuera produkter och material med teknik för att hjälpa människor, under och efter pandemin. David Odicini, VD på Grafenix, samt Regenesis labs och Polygiene var drivande i detta komplexa samarbete.

”Italien drabbades tidigt, hårt och tungt av Covid”, säger Lisa Tavazzini från Tavazzini studion. ”Vi var tvungna att agera. Och det fanns många bra teknologier som kunde användas, men de behövde kombineras och samordnas.”. ”Dessa produkter kommer verkligen att göra skillnad, skydda föremål och miljöer över tid, utan ständig tvätt", säger den kommersiella chefen för Milano Colori, Massimiliano Cavazzana.

Milano Colori är ledande på den italienska råvaru- och specialkemikaliemarknaden. Tavazzani studion i samarbete med Grafenix och Regenesis labs ledde utvecklingen, valde den bästa tillgängliga tekniken i den kemiska industrin för att göra nästa generations produkter för apotek, sjukvård, sjukhus samt förpackningar för vävnader och kirurgiska material. Det finns även andra teknikpartners inblandade på olika sätt.

Ordföranden för den italienska kemikalieföreningen ASSICC, Marco Coldani, säger "Polygienes ViralOff är en gamechanger. Alla vet att tvätta händerna och att använda handsprit. Men nu kan vi desinficera på både kort och lång sikt."

”Vi blev naturligtvis mer än smickrade över att bli utvalda av den här konstellationen av ledande företag”, säger Ulrika Björk, VD Polygiene. "Vi ser att ViralOff bidrar till en ökad effektivitet av produkterna och vi är stolta att bidra till att lösa den pågående krisen samt förhindra att detta händer igen, så långt vi kan, genom att använda vår teknik."

Polygiene och Milano Colori kommer tillbaka med mer detaljer kring produkterna vid ett senare tillfälle, vartefter specifika godkännanden och lanseringar blir aktuella.

ViralOff är inte avsedd att förhindra sjukdom, den används för att skydda den behandlade produkten. Behandlingen är tillgänglig på de flesta marknader. Godkännandeprocessen av produkten för användning med anti-virala claims, av US FDA och US EPA, pågår.

Denna information är sådan information som Polygiene AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 juni 2020 kl. 09.20 CET.

För pressbilder och mer information besök ir.polygiene.com eller kontakta:

Presskontakt Milano Colori:
Edris Guita, edris.guita@milano-colori.com

Polygiene AB:
Ulrika Björk, CEO, ubj@polygiene.com, +46 70 921 12 75

Polygienes IR via mail: ir@polyiene.com

Som världsledande inom luktkontroll och stays fresh-lösningar, vill vi förändra sättet vi ser på kläder – från förbrukningsvaror till hållbara produkter. Vi behandlar kläder, produkter för hemmet och textilier så att du ska kunna känna dig fräsch, tvätta mindre och låta plagg och produkter leva längre. Mer än 140 globala premiumvarumärken har valt att använda Polygienes varumärke med sina produkter. Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. Erik Penser Bank AB är bolagets Certified Adviser, telefon: 08-463 83 00, e-mail: certifiedadviser@penser.se.

Taggar: