Mizuno China väljer Polygiene för att öka funktionaliteten i sina produkter

Det globala sportklädesmärket Mizuno har via sitt kinesiska dotterbolag Mizuno China inlett ett samarbete med det svenska företaget Polygiene® för att möta den snabbt växande efterfrågan på hållbara och högpresterande sportkläder på den kinesiska marknaden.

Flera produkter från Mizuno China, inklusive tröjor, träningsbyxor och dunjackor, kommer att vara behandlade med Polygiene Stays Fresh teknologi. Partnerskapet som annonseras under juli innefattar ett antal artiklar från Mizuno China med lansering höst/vinter-säsongen 2021/22.

Polygiene BiostaticTM Stays Fresh teknologi skyddar plagg från lukt genom att stoppa tillväxten av luktframkallande bakterier. Detta minskar behovet att tvätta och rengöra produkter efter användning, vilket ger dem längre livslängd samt sparar energi, tid och pengar.

Mizuno China, ett av de större varumärkena inom sportkläder i landet, designar och skapar produkter för en rad olika sporter, inklusive löpning, fotboll, samt många inomhussporter och även livsstilskläder. Företaget säger att det valde att använda Polygiene-teknologi eftersom det hjälper dem att öka mångsidigheten hos sina produkter.

"Produkter som behandlas med Polygiene Stays Fresh-teknologi behöver inte tvättas så ofta, vilket gör att produkterna kan användas till både sport och pendling på samma gång", säger företaget. "Det här är en smart idé som samtidigt förbättrar konsumentupplevelsen, så vi ser det som ett stort mervärde för våra produkter."

Mizuno China tillägger att samarbetet med Polygiene stödjer deras syfte och uppdrag som varumärke. "Mizuno har åtagit sig att förnya och bidra till samhället och miljön i stort och utvecklar sportartiklar med den målsättningen”, säger man. ”Vi har höga krav när det gäller samarbete med andra företag och arbetar bara med dem som har liknande koncept som oss. Som världsledande inom teknologier för luktkontroll har Polygiene alltid förespråkat hållbarhet, vilket är viktigt för detta samarbete.”

”Vi är stolta över partnerskapet med Mizuno China och vi ser en stor potential för tillväxt med detta starka varumärke. Framöver siktar vi på att inleda samarbeten med Mizuno i fler länder på en global nivå, men vi tar ett steg i taget. Eftersom vi delar samma fokus på hållbarhet, hoppas vi kunna sprida budskapet om mer hållbara produkter tillsammans med Mizuno både i den här regionen och globalt”, säger Ulrika Björk, VD Polygiene.

www.mizuno.com.cn

Ulrika Björk, CEO, ubj@polygiene.com, +46 (0)70-921 12 75
Kristina Kruhsberg, pressansvarig,
kristina@polygiene.com, +46 (0)70-816 21 96

Som världsledande inom stays fresh-lösningar, vill vi förändra sättet vi ser på produkter – från förbrukningsvaror till hållbara lösningar. Vi behandlar kläder, accessoarer, produkter för hemmet och textilier så att du kan känna dig fräsch, tvätta mindre och låta plagg och produkter leva längre. Mer än 200 globala premiumvarumärken har valt att använda Polygienes varumärke på sina produkter. Med det helägda dotterbolaget Addmaster Holdings Limited, har vi nu möjlighet att erbjuda lösningar för både mjuka och hårda ytor. Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. För mer information: www.polygiene.com.