Ny HI-GENIC-musmatta från Speedlink med Polygiene ViralOff ger hygieniskt skydd för gamers

Speedlink, ett av Europas ledande varumärken för tillbehör till PC- och tv-spelskonsoller, har lanserat en ny musmatta med antimikrobiell teknik från det svenska företaget Polygiene®.
HI-GENIC-musmatta är utformad för privat bruk samt på kontor där många rör sig, och offentliga utrymmen. Den har en robust men mjuk textil yta som är lämplig för alla mus-sensorer. Musmattan hålls på plats, även på släta ytor, tack vare halkskyddet undertill.

För att ge användaren hygieniskt skydd behandlas musmattan med Polygiene ViralOffTM – en textilbehandling som minskar mikroorganismer med över 99% på materialet*.

Tekniken introducerades förra året som svar på den växande efterfrågan på antimikrobiella lösningar som pandemin utlöste. För att utveckla behandlingen återvände Polygiene till sina rötter – företaget startade inom hälso- och sjukvård 2006 under kampen mot Sars.

Polygiene ViralOff kan användas för att behandla ansiktsmasker, skyddskläder och annan utrustning som används av medicinsk personal, liksom för allmänheten, där funktionaliteten är relevant, till exempel i handskar och ansiktsmasker, samt lakan och till och med möbler i offentliga utrymmen och transporter. Mängden applikationer ökar ständigt och sträcker sig nu till nya områden som e-sport och spelbranschen.

Thomas Weber, chef för produktutveckling, kommenterar varför Speedlink valde att samarbeta med Polygiene och säger: "ViralOff-ytbehandlingen för vår nya HI-GENIC-musmatta adderar värde till en praktisk produkt och gör den än mer användbar."

Produktion av Polygiene-behandlingar sker inom Europa, och företagets teknologier är Oeko-Tex® Eco Passport-certifierade. Weber säger att detta "gjorde beslutet för samarbetet enkelt för oss."

Polygiene VP Commercial Operations EMEA Haymo Strubel kommenterar: "Den nuvarande pandemin har ökat allmänhetens medvetenhet om virus och bakterier och även ökat samhällets medvetenhet om hygien som en relevant fråga. Polygiene erbjuder rätt lösningar på många aktuella utmaningar med sina unika och hållbara produkter. Vi har noga följt den imponerande utvecklingen av e-sport på bred internationell nivå och är mycket glada över att det första gemensamma projektet med Speedlink nu har genomförts på ett framgångsrikt sätt. Polygiene erbjuder en mängd applikationsmöjligheter på textilier men kan även appliceras på en mängd olika hårda ytor, och vi ser fram emot ett antal nya projekt med Speedlink framöver."

Om Speedlink - Speedlink är en av de ledande tillverkarna av kontors- och spelutrustning i Europa. Sedan varumärket grundades 1998 har Speedlink positionerat sig mycket framgångsrikt inom segmentet tillbehör för pc- och videospelkonsoller. Produktportföljen innehåller ljudsystem, headset, möss, musmattor, tangentbord, game-pads, joysticks och olika IT-tillbehör. Speedlink® produkter imponerar genom kombinationen av ny teknik med utmärkt design och enastående funktionalitet – detta bekräftas av många utmärkelser och framgång i professionell eSports-användning. Speedlink® finns representerat i över 40 länder över hela världen.

För mer information: https://www.speedlink.com/. Så här köper du online: https://www.speedlink.com/en/HI-GENIC-Mousepad-antiviral-black/SL-620010-BK

Presskontakt Speedlink
Kristin Hampl, Plauener Str. 160b, 13053 Berlin, Tyskland. Kristin.Hampl@coconad.de, +49 151 72168047

Ulrika Björk, CEO, ulrika.bjork@polygiene.com, +46 (0)70-921 12 75
Kristina Kruhsberg, pressansvarig,
kristina.kruhsberg@polygiene.com, +46 (0)70-816 21 96

För pressbilder besök
https://news.cision.com/se/?n=polygiene-ab Anmäl dig här för att prenumerera på rapporter, pressmeddelanden och News: http://ir.polygiene.com/sv/press/prenumerera/

*99% på materialet på två timmar enligt internationell standard ISO18184:2019 (SARS-CoV-2, H3N2, H1N1).
Polygiene ViralOffTM förhindrar inte sjukdom utan skyddar det behandlade materialet.

Som världsledande inom stays fresh-lösningar, vill vi förändra sättet vi ser på produkter – från förbrukningsvaror till hållbara lösningar. Vi behandlar kläder, accessoarer, produkter för hemmet och textilier så att du kan känna dig fräsch, tvätta mindre och låta plagg och produkter leva längre. Mer än 300 globala premiumvarumärken har valt att använda Polygienes varumärke på sina produkter. Med det helägda dotterbolaget Addmaster Holdings Limited, har vi nu möjlighet att erbjuda lösningar för både mjuka och hårda ytor. Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. För mer information: www.polygiene.com.

Erik Penser Bank AB är bolagets Certified Adviser, telefon: 08-463 83 00, e