Polygiene AB (publ.) bokslutskommuniké 2021

Nya finansiella mål och förvärvsprocess avslutade året

Finansiell utveckling i korthet (oktober – december 2021)

• En nettoomsättning om 40,2 (26,6) Mkr resulterar i en positiv tillväxt om 51 %
  • Kvartalets rörelseresultat EBIT uppgick till 3,9 (-2,4) Mkr, en ökning med 263 %
  • Bruttomarginalen uppgick till 67,8 (64,9) %
  • Kassaflödet uppgick till 2,7 (-3,1) Mkr

Händelser under kvartalet i korthet (oktober– december 2021)

• Tricorp, ledande varumärke för arbetskläder i Nederländerna, lanserar Polygiene®-behandlade produkter där textilavfall används
  • Oceano, välkänt varumärke inom surfwear i Brasilien lanserar en kollektion med Polygiene-teknologi som fokuserar på att skydda världshaven
  • Vicunha, en av världens största leverantörer av denim presenterar en ny kollektion med Polygiene Stays Fresh® teknologi inför säsong 2021/22
  • Biomaster™-skyddade ”ride-on” barnresväskan Trunki vinner designpris
  • Varumärket är lanserar första FFP2-certifierade återanvändningsbara andningsskyddet med Polygiene ViralOff, som ger en enorm miljöbesparing
  • Speedlink, ledande varumärke inom tillbehör till konsoler för PC- och tv-spel lanserar musmatta med Polygiene ViralOff
  • Mix Innovations Ltd utvecklar ett nytt revolutionerande vätskesystem med Biomaster antimikrobiellt-skydd
  • Diesel satsar på secondhand-marknaden – insamlade Diesel-jeans rekonditioneras och behandlas med Polygiene ViralOff™ och Polygiene OdorCrunch™, innan de säljs på nytt
  • Train Bits & More Ltd. samarbetar med Biomaster för att erbjuda transportoperatörer produktskydd mot bakterier på bland annat ledstänger, säteshandtag och armstöd
  • Polygiene Americas utökar sin säljorganisation med MTI New York som extern försäljningsagent

Viktiga händelser efter kvartalets utgång

• Polygiene presenterar nya finansiella mål för perioden 2022 – 2026. En netto-omsättning om mer än en 1 miljard kronor, och en EBIT-marginal överstigande 30 %, ska nås senast år 2026
  • Förvärv av rörelse relaterad till SteriTouch genom det indirekt helägda dotterföretaget Addmaster (UK) Limited
  • Intresset är stort för Polygienes teknologier och hållbarhetsinriktning på Première Vision i Paris, där företaget ställer ut igen efter två års uppehåll

Denna information är sådan information som Polygiene AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 februari 2022 kl 8.00 CET.

För att ladda ner delårsrapporten, besök ir.polygiene.com. För mer information kontakta:

Nina Forsvall, CFO
Mobil: +46 (0) 72 550 88 11
E-post: nina.forsvall@polygiene.com

Ulrika Björk, VD
Mobil: +46 (0) 70 921 12 75
E-post: ulrika.bjork@polygiene.com

För pressbilder besök https://ir.polygiene.com/nyheter/mediaarkiv/

Anmäl dig här för att prenumerera på rapporter, pressmeddelanden och News nyhetsbrev: http://ir.polygiene.com/sv/press/prenumerera/

Som världsledande inom stays fresh-lösningar, vill vi förändra sättet vi ser på produkter – från förbrukningsvaror till hållbara lösningar. Vi behandlar kläder, accessoarer, produkter för hemmet och textilier så att du kan känna dig fräsch, tvätta mindre och låta plagg och produkter leva längre. Mer än 300 globala premiumvarumärken har valt att använda Polygienes varumärke på sina produkter. Med det helägda dotterbolaget Addmaster Holdings Limited, har vi nu möjlighet att erbjuda lösningar för både mjuka och hårda ytor. Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. För mer information: www.polygiene.com.