Polygiene AB (publ.) delårsrapport 1 januari–31 mars 2021

Starkt kvartal visar styrkan i nya Polygiene Group

Finansiell utveckling i korthet (januari–mars)

• Nettoomsättningen på 42,0 Mkr under första kvartalet resulterar i en positiv tillväxt på 141,4 % jämfört med samma period föregående år
  • Kvartalets rörelseresultat EBIT uppgick till 10,3 (0,2) Mkr
  • Bruttomarginalen uppgick till 64,8 (67,2) %
  • Kassaflödet är förbättrat jämfört med föregående år, 31,0 (2,2) Mkr

Händelser under första kvartalet (januari – mars 2021)

• Polygienes dotterföretag Addmaster och CAT® lanserar den första helt antimikrobiella mobiltelefonen
  • Samarbete med svenska företaget Casall, som börjar med att introducerar en unik träningshandske som är behandlad med Polygiene ViralOff
  • Snabbköpskedjan Asda börjar behandla butiksutrustning med Addmasters Biomaster-teknologi
  • Modevarumärket Mos Mosh behandlar sin nya linje för män med Polygiene OdorCrunch och BioStatic för att addera ytterligare värde till produkterna
  • Descente presenterar ett antal träningsprodukter för män och kvinnor med Polygiene BioStatic
  • Den nya partnern Hiut Denim lanserar commuter jeans i limited edition med Polygiene Stays Fresh-teknologi
  • Skottska Muirhead utvecklar hållbart läder behandlat med Polygiene Stays Fresh och antimikrobiell teknologi för förbättrad hygien i flygplansinteriörer
  • MGR Foamtex, världsledande stoppningssystem för kabinsäten, meddelar att deras MGRSafeWall™-system med Addmasters Biomaster antimikrobiell teknik, framgångsrikt testats mot SARS-CoV-2
  • Carlo Nobili, italiensk tillverkare av högkvalitativa badrums- och köksinredningar lanserar två nya sortiment av blandare med Biomaster antimikrobiell teknologi

Viktiga händelser efter kvartalets utgång

Denna information är sådan information som Polygiene AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 maj 2021 kl 8.00 CET.

För mer information, vänligen besök ir.polygiene.com eller kontakta:
Nina Forsvall, CFO
Mobil: +46 (0) 72 550 88 11
E-post: nina@polygiene.com

Ulrika Björk, VD
Mobil: +46 (0) 70 921 12 75
E-post: ubj@polygiene.com

Som världsledande inom stays fresh-lösningar, vill vi förändra sättet vi ser på produkter – från förbrukningsvaror till hållbara lösningar. Vi behandlar kläder, accessoarer, produkter för hemmet och textilier så att du kan känna dig fräsch, tvätta mindre och låta plagg och produkter leva längre. Mer än 200 globala premiumvarumärken har valt att använda Polygienes varumärke på sina produkter. Med det helägda dotterbolaget Addmaster Holdings Limited, har vi nu möjlighet att erbjuda lösningar för både mjuka och hårda ytor. Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. För mer information: www.polygiene.com. Erik Penser Bank AB är bolagets Certified Adviser, telefon: 08-463 83 00, e-mail: certifiedadviser@penser.se.